Hvem er ansvarlig for dine personopplysninger?
Bilia JLR Import Norway AS, org.nr. 931 752 367, med adresse Oksenøveien 10, 1366 Lysaker og telefonnummer +46 (0)10 497 96 58 er behandlingsansvarlig for håndteringen av opplysningene dine i henhold til denne erklæringen.
Behandlede personopplysninger og formålet og det rettslige grunnlaget for behandlingen
De personopplysningene som vi behandler er de opplysningene som du har gitt til oss, eller som vi har samlet inn fra deg eller fra en tredjepart.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål for å kunne oppfylle vår avtale med deg eller for å iverksette tiltak på anmodning fra deg før avtale inngås:
-
Hvis du ønsker et tilbud fra oss, behandler vi opplysninger om ditt navn og din
kontaktinformasjon med det formål å kunne kontakte deg for å følge opp tilbudet, og for å
gjennomføre tiltak på anmodning fra deg for deg før en eventuell avtale inngås.
Vi behandler personopplysningene dine til følgende formål med grunnlag i en interesseavveining:
- Ditt namn, dina kontaktuppgifter, fordonets registreringsnummer, fordonsinformation
behandlar vi för att t.ex. skicka marknadsföring via brev till dig. Detta kan ske mot bakgrund
av information vi har från offentliga listor och/eller från vår kundrelation. Vårt berättigade
intresse av att behandla dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna kommunicera
med dig, såvida du inte har gett ett aktivt samtycke till marknadsföring. Utskick av brev
avseende marknadsföring sker inte om du anmält att du inte önskar detta.
- Om du kontakter Bilia, via eksempelvis vår hjemmeside, e-post, chat eller telefon, så
benytter vi de personopplysninger du oppgir for å behandle din henvendelse. Dette er
nødvendig for at vi skal kunne håndtere din henvendelse til oss på en best mulig måte. Om
du ringer vår kundeservice kan det hende vi tar opp samtalen din med oss og bruker denne
for å utdanne og utvikle våre medarbeidere for å kunne øke vår kundetilfredsstillelse.
- Vi bruker i visse tilfeller dine personopplysninger for å utvikle og forbedre våre produkter,
tjenester, applikasjoner, tekniske systemer og IT-infrastruktur, samt gjennomføre tester i
forbindelse med dette. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i å gjøre
oppdateringene av våre systemer, for deg å kunne besøke vår nettside, eller forstå hvordan
du som kunde opplever våre produkter, slik at vi vi kan forbedre eksisterende tjenester og
utvikle nye.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål hvis du har gitt ditt samtykke til det:
- Ditt navn, dine kontaktdetaljer, registreringsnummer og dine kommentarer brukes til
markedsføringsformål, inkludert for å rette vår individuelle kommunikasjon til deg via e-post,
SMS eller MMS på bakgrunn av dine interesse- og fokusområder og for å sende deg relevant
markedsføring om biler, tilbehør og vedlikehold av disse, samt finansiering og forsikring og
også i form av nyhetsbrev.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål for å oppfylle rettslige forpliktelser:
- Vi behandler også opplysningene dine i den grad behandlingen er nødvendig for å følge
gjeldende lovgivning, myndighetsbeslutning og eventuelle andre rettslige forpliktelser som er
pålagt relevante selskaper i Bilia-konsernet. For eksempel lagrer vi opplysninger om din
avtale med oss i den utstrekning det er nødvendig for å følge gjeldende bokføringslov.
Hvem kan få tilgang til personopplysningene dine?
I utgangspunktet behandles opplysningene dine bare av relevante selskaper i Bilia-konsernet samt av Bilia-konsernets interne IT-selskap, Motorit AB. Når vi deler opplysninger med et relevant selskap i Bilia-konsernet, er selskapet i de fleste tilfeller databehandler for oss, noe som innebærer at selskapet behandler dine opplysninger for vår regning. For eksempel deler vi dine personopplysinger med Bilia AB som håndterer markedskommunikasjonen med deg som kunde på vegne av oss. Vi deler også opplysninger med andre aktører som er våre databehandlere, f.eks. leverandører som vi leier inn for datalagring eller annen datahåndtering, betalingstjenester, distribusjon av varer eller informasjon, trykk, markedsføring eller analyser. Databehandleren har ingen selvstendig rett til å bruke eventuelle personopplysninger, og Bilia inngår databehandleravtale med leverandøren.
Som hovedregel behandler vi kun dine personopplysninger innenfor EU/EØS. I tilfeller der personopplysninger behandles utenfor EU/EØS, sikrer vi at dine rettigheter er beskyttet ved at overføringen dekkes av passende beskyttelsestiltak i henhold til EUs personvernforordning. Hensiktsmessige beskyttelsestiltak kan for eksempel bestå i at mottakerlandet har et tilstrekkelig beskyttelsesnivå eller sikres via EU-godkjente standard personvernbestemmelser. Overføring av personopplysninger utenfor EU/EØS kan også skje dersom du uttrykkelig har samtykket til dette eller at overføringen er nødvendig for å oppfylle en avtale mellom deg og Bilia eller for å gjennomføre tiltak som går forut for en slik avtale på din anmodning.
Bilia kan også utlevere dine personopplysninger til følgende aktører, som selv er behandlingsansvarlige for sin håndtering av dine personopplysninger:
- Vi kan utlevere dine kontaktopplysninger og kjøretøyopplysninger til kjøretøyprodusenter
for respektive kjøretøymerke. Det er først og fremst spørsmål om kjøretøyinformasjon som
utleveres, men for å håndtere tilbakekallinger og garantikrav, forekommer det også at
kontaktinformasjon utleveres til disse aktørene. Under forutsetning av at du gir ditt samtykke
til det, kan vi også dele dine personopplysninger med kjøretøyprodusenten for at de skal
kunne kommunisere med deg i markedsføringsøyemed eller for å gjennomføre
kundeundersøkelser.
- Vi kan også utlevere dine personopplysninger til forsikringsselskap når du kjøper et kjøretøy
av oss eller leverer inn kjøretøyet ditt til service eller reparasjon, f.eks. ved
skadereparasjoner, og til finansieringsselskap hvis du leaser et kjøretøy av oss.
- Vi kan utlevere kjøretøyinformasjon til andre aktører innen kjøretøyprodusentens
autoriserte nettverk, for at nettverket skal kunne tilby kunder de riktige verkstedstjenestene.
- For å gi deg en bedre kundeopplevelse, kan vi komme til å dele dine personopplysninger med
andre selskaper innenfor Bilia-konsernet.
Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?
Vi behandler aldri dine personopplysninger lengre enn det relevant lovgivning, forordning, praksis eller myndighetsbeslutninger tillater. Personopplysninger som vi behandler med det formål å oppfylle en avtale med deg, behandles i utgangspunktet bare den tiden som er nødvendig for å at vi skal kunne administrere avtaleforholdet og oppfylle våre plikter overfor deg. Vi kan lagere personopplysninger lengre enn det som fremgår under for å følge preseptorisk lovgivning, hvis du har samtykket til det eller hvis vi har rett til å gjøre det i henhold til en interesseavveining.
- Hvis du har samtykket til at vi behandler dine personopplysninger, lagrer vi dem til du trekker
tilbake samtykket ditt.
- Når du ringer vår kundeservice, og ikke velger å avslå å ta opp samtalen, lagrer vi samtalen i
tre måneder.
Personopplysningene kan lagres i lengre tid enn det som er angitt ovenfor, i den grad vi plikter å gjøre det i henhold til lov, forordning eller myndighetsbeslutning.
Dine rettigheter
Nedenfor er en beskrivelse av rettighetene du har angående vår behandling av dine
personopplysninger. For å utøve dine rettigheter er du velkommen til å kontakte oss, se
kontaktinformasjon nedenfor. Mer informasjon om dine rettigheter finner du på Datatilsynets
nettsider, https://www.datatilsynet.no/
- Rett til informasjon
Du har rett til å bli informert om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Dette gjør viblant annet gjennom denne personvernerklæringen, våre nettsider, i enkelte dokumenter du
mottar fra oss, via skilt og ved å svare på spørsmål fra deg.
- Retten til å klage
Hvis du har noen klager angående vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til
å sende inn en klage til Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/
- Rett til å trekke tilbake ditt samtykke
Du har rett til å trekke tilbake hele eller deler av et samtykke til behandling av
personopplysninger når som helst. Tilbakekalling av ditt samtykke vil imidlertid ikke ha noen
innvirkning på vår behandling av dine personopplysninger i tiden før tilbakekallingen fant
sted.
- Rett til å protestere
Du kan protestere mot at dataene dine behandles for markedsføringsformål og profilering.
Da vil vi slutte å behandle dataene dine. Du har også rett til å motsette deg at opplysningene
dine behandles basert på en interesseavveining.
- Rett til innsyn
Du har rett til å be om informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg og
hvordan opplysningene behandles. Du har også rett til å be om en kopi av
personopplysningene som behandles av oss.
- Rett til retting
Du har rett til å få uriktige opplysninger rettet uten unødig opphold og til å be oss om å
komplettere ufullstendige opplysninger ved å gi oss korrekte opplysninger.
- Rett til å slette
Du har rett til å be om sletting av dine personopplysninger når som helst, f.eks. dersom
behandlingen ikke lenger er relevant i forhold til formålet opplysningene ble samlet inn for,
dersom behandlingen er basert på ditt samtykke og du tilbakekaller det, dersom
behandlingen skjer for direkte markedsføring og du motsetter deg at opplysningene
behandles eller du motarbeidet behandling basert på en interesseavveining. Vi kan imidlertid
ikke slette opplysningene i tilfeller hvor opplysningene er nødvendige for at vi for eksempel
skal kunne oppfylle vår avtale med deg eller overholde gjeldende lov.
- Rett til begrensning
I visse spesielle situasjoner kan du be om at behandlingen av dine data begrenses, f.eks.
dersom du mener at opplysninger om deg er feil og du har bedt om retting av opplysningene
dine eller hvis du har protestert mot en behandling og vi undersøker om vår interesse veier
tyngre enn din interesse for at personopplysningene ikke blir behandlet.
- Rett til å overføre dine personopplysninger (dataportabilitet)
Dersom du har gitt ditt samtykke eller dersom vi baserer behandlingen på en avtale med deg,
har du rett til å innhente personopplysningene om deg som du har gitt oss i et strukturert,
alminnelig brukt og maskinlesbart format og overføre disse til annen personbehandler eller
motta vår bistand til å overføre opplysningene til en annen personbehandler når dette er
teknisk mulig.
Kontaktinformasjon
Hvis du vil utøve dine rettigheter, kan du sende brev til Bilia på adressen Bilia Kundesenter, c/o Bilia Risløkka, Kabelgata 29, 0580 Oslo eller sende e-post til Bilia på [email protected]. Har du spørsmål angående vår håndtering av personopplysninger, er du også velkommen til å kontakte oss på telefon 915 08555 og oppgi at du ønsker å snakke med vårt personvernombud.