BØR JEG KJØPE EN DIESELBIL FRA LAND ROVER?

BØR JEG KJØPE EN DIESELBIL FRA LAND ROVER?


Det er mye forvirring rundt dieselbiler, og Land Rover svarer gjerne på alle spørsmål du måtte ha for å finne den rette bilen for deg.

Hvis du spør «Bør jeg kjøpe en dieselbil fra Land Rover?» må du først og fremst tenke på kjørevanene dine. Hvis du er langpendler og kjører milevis på motorveien eller kjører med campingvogn eller hestehenger, er en dieselbil fra Land Rover sannsynligvis det beste valget for deg.

Hvis du hovedsakelig kjører korte turer bør du vurdere en bensinbil, hybrid eller elbil fra Land Rover. Å ta det riktige valget betyr at det blir billigere for deg.

En ny Euro6-dieselmotor kan være bedre for deg hvis du kjører over 19 000 km i året avhengig av kjøringen, og det kan være mer økonomisk og miljøvennlig enn en bensinbil.

En dieselbil er ikke ideell på korte kjøreturer ettersom den ikke vil være 100 % effektiv. Dieselpartikkelfilteret (DPF) blir ikke tilstrekkelig varmt, noe som betyr at det ikke renser partiklene som samles opp. Dette betyr også at filteret kan tilstoppes og redusere motoreffekten. Les mer om DPF-filtre.

De nyeste Euro6-dieselmotorene er de reneste noensinne, og alle motorene våre oppfyller de nyeste Euro6-standardene, noe som betyr at du kan kjøre bilene våre i hele Europa. Les mer om Euro6-utslippsstandarder.

Finn ut om bensin, diesel, elektrisk eller hybrid er best for deg.

Kan jeg kjøre dieselbilen min i en lavutslippssone?

Du kan kjøre alle dieselbiler bygget etter 1. september 2015 helt gratis i lavutslippssoner. Men det kan påløpe avgifter for eldre dieselbiler, og enkelte europeiske land forbyr disse dieselbilene å kjøre i byene.

Det finnes over 200 lavutslippssoner i europeiske byer. Her er alt du trenger å vite om de viktigste sonene:

LONDON – Bensin- eller dieselbiler registrert før 2006 og oppfyller Euro4 NOx-standarden må betale en «toksisitetsavgift», også kjent som T-Charge i London. Dette betyr at du må betale £10 ekstra hver gang du kjører i lavutslippssonen. Den 1. april 2019 ble den enda strengere T-Charge erstattet med ultralavutslippssonen (ULEZ). Dette betyr at de som ikke kjører en Euro6 dieselbil eller en Euro4 bensinbil må betale £12,50 ekstra for å kjøre i visse deler av London. Borgermesteren i London har planer om å utvide denne sonen helt ut til ringveiene A205 og A406 i 2020.

PARIS – Hvis du kjører en bensin- eller dieselbil registrert før 1997, kan du ikke kjøre i byen mellom kl. 08:00 og kl. 20:00 på hverdagene. Nyere biler er klassifisert etter utslipp, og har et klistremerke på ruten som gir tilgang til bykjernen. Jo lavere utslipp, desto større tilgang får du til bedre parkeringsplasser.

Andre engelske byer planlegger også lavutslippssoner. Blant annet foreslår Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester og Bristol lignende soner i løpet av de neste to årene.

Vil dieselbiler fra Land Rover bli forbudt?

I Europa har myndighetene i Paris, Madrid, Roma og Athen planlagt å forby dieselbiler og -varebiler innen 2025.

En ny tysk lov ga Düsseldorf og Stuttgart muligheten til å forby de mest forurensende kjøretøyene uten formell godkjenning fra de sentrale myndighetene.

Er dette slutten på dieselbiler? Ikke per i dag, men de vil fases ut. De britiske myndighetene har som mål å forby salg av nye diesel- og bensinbiler innen 2040.

Må jeg betale høyere skatter/avgifter hvis jeg har en dieselbil fra Land Rover?

I Storbritannia beregnes årsavgiften ut ifra bilens CO2-utslipp. Det første året må bileieren betale fra £10 for CO2-utslipp fra 1-50 g/km og opptil £2 000 for biler med CO2-utslipp over 255 g/km. Fra det andre året må bileieren betale en fast årlig beløp på £140 for biler som koster under £40 000 og £310 for biler som koster over £40 000.

Eldre biler vil skattelegges i henhold til tidligere skatteregler, noe som betyr at eldre dieselbiler med CO2-utslipp på 99 g/km ikke må betale årsavgift. Nye dieselbiler slipper ut 15 % mindre CO2 enn bensinbiler.

I Storbritannia finnes det også et dieseltillegg på 4 % for firmabilskatt på biler som ikke oppfyller RDE (2020-lovgivning), eller en progresjonsintervall med økt årsavgift. Biler som oppfyller RDE2 tidlig er fritatt fra dette.

Skatter/avgifter for europeiske biler varierer. I Tyskland betaler bileierne €2 per gram karbondioksid over 95 g/km, i tillegg til €2 ekstra for bensinbiler eller €9,50 for dieselbiler basert på bilens slagvolum per 100cc.

I Frankrike må alle biler med CO2-utslipp over 120 g/km betale ekstra skatter/avgifter. Bileiere som kjøper en bil med et CO2-utslipp fra 120 g/km må betale €50, mens biler som produserer et CO2-utslipp fra 185 g/km må betale €10 500.

Italia baserer skatter/avgifter på motoreffekt og Euro-utslippsstandarden. Alle regioner kan regulere skatter/avgifter uavhengig av hverandre. Biler med motoreffekt over 185 kW må betale en tilleggsavgift på €20 per overskytende kilowatt. Denne avgiften reduseres med intervaller på 5, 10 og 15 år.

Hvilke andre kostnader påløper for dieselbiler fra Land Rover?

Når det gjelder vedlikehold av en ny dieselbil, er det verdt å merke seg den relativt lave kostnaden ved påfylling av AdBlue, også kjent som Diesel Exhaust Fluid (DEF). AdBlue/DEF er en væske som sprøytes inn i eksossystemet for å redusere NOx-utslipp. Når AdBlue/DEF blandes med varm gass blir NOx konvertert til nitrogen og vann, noe som er mer miljøvennlig.

Hvis du eier en Land Rover, vil bilen automatisk varsle deg når du må fylle opp AdBlue-tanken. Displayet i bilen viser når DEF-nivået er lavt og må fylles opp. Deretter vises en ny melding med et gult varsel som anbefaler at du fyller opp DEF-tanken, og hvor mange liter du bør fylle på. Den tredje meldingen starter en nedtelling av hvor mange kilometer du kan kjøre før DEF-tanken er tom. Bilen vil ikke starte når tanken er tom.

Du kan få gratis påfylling av DEF/AdBlue fra forhandleren din, avhengig av serviceplan. Hvis du ikke har en serviceplan, må du enten betale £29,99 hos din lokale forhandler eller kjøpe fra en deleforhandler og fylle på tanken selv.

Les vår DEF-guide for Land Rover..

Hvor forurensende er dieselbiler?

Nye Euro6-dieselbiler er renere enn noensinne på grunn av Euro-standardene. Siden 1992 har EU strammet inn utslippsnivåene for å redusere karbonmonoksid, nitrogenoksid, hydrokarboner og svevestøv.

Utslippsmålene fra Euro1 frem til den gjeldende Euro6-standarden har ført til at alle biler som produseres og selges i dag ikke kan overstige et nitrogenoksidnivå på 0,08 g/km, sammenlignet med maksgrensene på 0,18 g/km i 2011 (en reduksjon på 56 %) og 0,97 g/km i 1993.

Alle bilene våre er utstyrt med et dieselpartikkelfilter som fanger opp 99 % av alt svevestøv. Dette betyr at utslipp fra nye dieselbiler fra Land Rover kan sammenlignes med utslipp fra bensinbiler, men med ca. 15 % lavere CO2 -utslipp og ca. 25 % bedre drivstofføkonomi, noe som gjør dieselbilene billigere i drift. Våre nye dieselbiler kan også kjøre i ultralavutslippssonen i London fra april 2019.

Hva vil skje med dieselbilene fra Land Rover?

Nå som dieselteknologien er så avansert at den har ca. 25 % lavere drivstofforbruk og ca. 15 % lavere CO2-utslipp sammenlignet med bensinbiler, kan det argumenteres for at den nye Euro6 dieselmotoren har samme forventet levetid som bensinmotoren. De nyeste Euro6-motorene fra Land Rover er blant verdens reneste, og oppfyller de nye WLTP- og REDE-testene.

Nye diesel- og bensinbiler vil være det mest kostnadseffektive valget i en periode mens den elektriske infrastrukturen bygges ut.

Fremtiden til Jaguar Land Rover er elektrisk. Fra 2020 vil alle nye Land Rovere ha en elektrisk versjon.

I tillegg til våre planer om elektrifisering, fortsetter vi å videreutvikle og forbedre våre nye diesel- og bensinmotorer. Vi gjør dette fordi bensin og diesel fortsatt vil være det rette valget for mange mennesker i en periode, og det er nødvendig med disse motorene for å få en smidig overgang til en elektrisk fremtid.

Det er også gjort ytterligere forbedringer av tradisjonelle bensin- og dieselmotorer med lanseringen av milde hybrider (MHEV). Du kan lese mer om MHEV i den nye Range Rover Evoque her.

Land Rover har også ladbare hybrider (PHEV) for Range Rover og Range Rover Sport. En ladbar hybrid kombinerer en konvensjonell motor med en elmotor og et batteri. En ladbar hybrid lades via en ekstern strømforsyning, og ved hjelp av regenerative bremsing velges og kombineres forbrenningsmotoren og elmotoren for optimal ytelse og effektivitet.

Er det verdt å kjøpe en dieselbil fra Land Rover?

For å kunne svare på spørsmålet «Er det verdt å kjøpe en dieselbil?» må du først tenke på kjørevanene dine. Hvis du kjører over 19 000 km i året, er det verdt å vurdere en dieselbil. Det kan være mer kostnadseffektivt og mindre forurensende enn en bensinbil.

Er dieselbiler aktuelt i løpet av de neste årene? Ja. Selv om vi er forpliktet til en elektrisk fremtid, er det nødvendig med nye diesel- og bensinbiler for mange bilister rundt om i verden inntil den elektriske infrastrukturen er tilstrekkelig utbygd.

Alle nye dieselbiler fra Land Rover oppfyller eller overgår EU6-kravene. Jaguar Land Rover vil fortsette å produsere nye, mer teknologisk avanserte og renere dieselbiler i tiden fremover.

For mer informasjon, klikk her.