Endringer i lovgivningen, bekymringer for folkehelsen og åpenhet rundt utslippstesting, har ført til at mange spør seg om dieselmotorer er det rette valget for dem.
Det er viktig å merke seg at eksisterende dieselmotorer er noen av de reneste som noensinne er produsert.
Hvorfor er det så mye oppmerksomhet rundt dieselmotorer?
Pusteproblemer, tåke og dårlig luftkvalitet har blitt koblet til noen av gassene som produseres av forbrenningsmotorer.
Dieselmotorer produserer mindre CO2 enn bensinmotorer, men de produserer mer NOx. I moderne dieselmotorer brukes Diesel Exhaust Fluid (DEF), også kjent som AdBlue®. , i et system kalt selektiv katalytisk reduksjon (SCR) for å konvertere NOx til nitrogen og oksygen. Siden 2006 har alle dieselbilene våre vært utstyrt med dieselpartikkelfiltre som eliminerer 99 % av svevestøvet fra eksosgass.
Dieselmotorer, som oppfyller de nyeste EU6-utslippsstandardene, er utstyrt med SCR-teknologi, og produserer derfor mindre NOx og svevestøv enn dieselmotorene som ble bygget før disse standardene ble presentert.
På grunn av folkehelsen, har en rekke europeiske byer kunngjort flere tiltak for å redusere NOx-utslipp. London har for eksempel lansert T-Charge, en avgift i tillegg til den eksisterende rushtidsavgiften for å hindre at eldre dieselbiler kjører i visse områder. EU6-dieselmotorer er fritatt for denne avgiften på grunn av lave NOx-utslipp.
Siden september 2015 har alle våre EU- og EØS-dieselmotorer oppfylt de strenge utslippskravene til EU6. Dette betyr at våre dieselmotorer er så rene at de kan kjøre gratis i ultralavutslippssoner.
Vår forpliktelse til bærekraftig kjøring betyr at vi produserer noen av de reneste motorene noensinne.
Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP) er en ny laboratorietestmetode som ble lansert i 2017 for å levere mer nøyaktige tall for CO2 -utslipp og drivstofføkonomi under kjøring. Den nye utslippsstandarden (EU6d RDE) tester bilene både på vei og i laboratoriet, noe som gir mer nøyaktige utslippstall.
Alle dieselmotorene våre som er bygget for det europeiske markedet, er utstyrt med selektiv katalytisk reduksjon (SCR) siden 2015. Motorene bruker en urealøsning kalt AdBlue®. som bidrar til redusert miljøpåvirkning.
Filtreringsteknologi er utstyrt som standard på alle dieselbilene våre, og eliminerer opptil 99 % av alt svevestøv før de forlater eksosanlegget.
Hva er forskjellen på bensin- og dieselmotorer?
En vanlig misforståelse er at dieselbiler er tregere, har høyere støynivå og er dyrere i drift enn bensinbiler. Men bedre dieselteknologier og tekniske innovasjoner betyr at forskjellen mellom de to knapt er merkbar.
Dieselmotorer har høyere dreiemoment i lav hastighet, noe som er ideelt for tilhengervekt ettersom dette tillater tidligere girskift og leverer bedre akselerasjon.
Maks. motoreffekt i en bensinmotor er mykere og mer responsvillig, men det er nødvendig med høyere hastigheter for å kunne levere tilsvarende dreiemoment som dieselmotorer.
Hvilken motor er den rette for meg?
Du bør vurdere kjørevanene dine før du kjøper bil. Dieselmotorer er mer effektive på lange kjøreturer i høyere hastighet. Men hvis kjørevanene dine hovedsakelig består av korte kjøreturer med regelmessig køkjøring, er ikke nødvendigvis en dieselmotor det beste valget.
Den høyere energitettheten til dieseldrivstoff og måten energi frigjøres under forbrenning, betyr at en dieselmotor kan være et smartere valg hvis du kjører 19 000 km eller mer per år. En dieselmotor er derfor sannsynligvis det mest kostnadseffektive valget.
Moderne dieselmotorer er utstyrt med et dieselpartikkelfilter. Filteret samler opp partikler i eksosanlegget som forbrennes ved høy temperatur. Kortere kjøreturer, som bykjøring, gjør denne prosessen vanskeligere å oppnå. For de som hovedsakelig kjører i byen, kan en bensinbil, hybrid eller elbil være et bedre valg.
Hvordan vil lovendringer om dieselmotorer påvirke meg?
Det vil sannsynligvis påløpe ekstrakostnader for dieselbiler som kjøres i urbane områder sammenlignet med bensinbiler eller elbiler i løpet av de neste to eller tre årene.
Men eierne av nyere dieselbiler som oppfyller de nyeste EU6-utslippsstandardene, vil ikke straffes på samme måte som eldre, mindre miljøvennlige dieselbiler.
Alle dieselbilene våre som er solgt siden september 2015 i EU- og EØS-markedene, oppfyller EU6-standardene.
Resultatene så langt:
Vi har investert over 11 milliarder kroner i vårt toppmoderne motorproduksjonsanlegg for å utvikle mindre dieselmotorer med lavere utslipp, og disse utviklingene har skapt enestående resultater. Fra 2007 til 2015 har vi redusert CO2 -utslippene fra våre europeiske biler med 32 %. Og mellom 2004 og 2016 har våre ekspertingeniører klart å redusere NOx-utslippet med 90 %.
Hva skal jeg gjøre nå?
Vår guide om motorvalg lar deg ta en informert beslutning basert på kjøreatferden din.