Finn svarene på vanlige spørsmål om infotainment og tilkoblede tjenester fra Land Rover.
How do I configure/edit the customisable homescreen?
To add a shortcut/widget press and hold your finger down on an empty part of the homescreen. To move a shortcut/widget simply tap on the edit icon at the bottom of the Touchscreen. Tap on + to select the area you would like to place the new shortcut/widget.
To delete a shortcut/widget, drag it to the bottom of the Touchscreen where a large delete bar will appear.
To move a shortcut/widget between homescreens, drag it to the side of the screen – at this point the next/previous homescreen is shown. Release pressure on the shortcut/widget when in the desired position.
Scalable shortcuts/widgets can be resized by clicking on the resize icon shown in lower right corner of the shortcut/widget in edit mode.
Please note that you can only configure/edit the customisable homescreen(s) when your vehicle is stationary.
Hvorfor kan jeg ikke alltid endre størrelse på snarveier/miniatyrbilder på den konfigurerbare startskjermen?
Du kan ikke endre størrelse på alle snarveier/miniatyrbilder, mens andre kan ha begrenset størrelse. Dette sikrer at funksjonaliteten til snarveien/miniatyrbildet ikke påvirkes, for eksempel ved å gjøre den for liten.
Jeg har opprettet min egen startskjerm, kan jeg bruke denne som standard startskjerm?
Ja, det er mulig å opprette dine egne startsider slik at du kommer dit hver gang du trykker på hjemknappen. Gå til innstillinger > Startinnstillinger
Trykk på hjemknappen én gang for å gå til standard startskjerm. Ved å trykke på hjemknappen to ganger kan du forhåndsvise alle sidene, inkludert ekstrafunksjoner. Denne funksjonen gir deg raskere tilgang til spesifikke sider når du har lagt til flere startsider.
Hvor mange startskjermer kan jeg opprette?
Du kan opprette opptil 4 nye startskjermer i tillegg til den fabrikkinnstilte startskjermen.
Kan jeg konfigurere den fabrikkinnstilte startskjermen?
Nei, det er ikke mulig å konfigurere denne siden.
Kan jeg bruke mitt eget bakgrunnsbilde?
På nåværende tidspunkt kan du bare velge mellom forinnstallerte bakgrunnsbilder.
What’s the function of the small square icons inside each quadrant on the homescreen?
The small square icon placed to the side of the main feature panels, provides a shortcut to a specific feature. For example, your voicemail, seat controls, set/cancel navigation guidance, play/pause etc., depending on the media source you’re using.
Hvilke funksjoner kan brukes via betjeningsknappene på rattet?
Avhengig av bilens spesifikasjoner, kan følgende Touch Pro-funksjoner brukes via betjeningsknappene på rattet:
Hvorfor finnes det ikke en funksjon som endrer tidsinnstillingen?
Tiden synkroniseres automatisk via GPS-satellitter basert på bilens nåværende posisjon. Derfor oppdateres systemet automatisk når du kjører mellom tidssoner eller GMT sommertid. Dette sikrer at trafikkinformasjon i sanntid-systemet fungerer så nøyaktig som mulig og at all informasjon er korrekt under reisen.
Hvis jeg klikker på «Innstillinger»-knappen dukker det opp ulike alternativer, avhengig av hvilken funksjon jeg bruker – hvorfor skjer dette?
Vi ønsket å gi enkel tilgang til generelle innstillinger og raskere tilgang til enkelte vanlige innstillinger som skjerm og lyd. Derfor har vi plassert et Innstillinger-ikon (to tannhjul) nederst på berøringsskjermen i alle hovedfunksjoner. Trykk på denne knappen for å vise «Innstillinger»-skjermen for denne funksjonen.
Øverst endres den store knappen dynamisk alt etter som hvilken funksjon som brukes. Hvis du for eksempel bruker «Navigasjon»-funksjonen, vil «Navigasjonsinnstillinger» vises. Nederst har vi plassert betjeningsknapper som overstyrer eller deaktiverer den automatiske lysstyrken på berøringsskjermen. De to store knappene nederst gir tilgang til «Alle Innstillinger» og «Lydinnstillinger».
«Tilbake»-tasten går ikke alltid tilbake til sist brukte funksjon/skjermbilde – hvorfor ikke?
Touch Pro bruker hierarkisk logikk i stedet for historikk, slik at du kan navigere raskere med færre trinn. Dermed går du tilbake til systemnivåer i stedet for til sist brukte funksjon.
Hvor mange TV/radio-kanaler har jeg direkte tilgang til fra instrumentpanelmenyen med betjeningsknappene på rattet?
De 14 første TV/radiokanalene kan velges fra det virtuelle instrumentpanelet. Hvis kanalen du ønsker ikke er tilgjengelig, kan du organisere listen på nytt når bilen står stille.
Hvordan kan jeg endre hvilken informasjon som vises på multitasking-panelet?
Sveip opp eller ned på panelet for å bytte mellom følgende:
Massasjefunksjonen i setene aktiveres automatisk – hvordan kan jeg stoppe dette?
Det kan hende du utilsiktet har aktivert automatisk massasjefunksjon. Gå til «Innstillinger» > Alle innstillinger > Funksjoner > Seter > Automatisk massasje.
Hvor lenge kjører massasjeprogrammet?
En full massasjesyklus varer i 10 minutter.
Which features can I control with the new Voice Recognition System?
Land Rover’s Voice Recognition System allows safer access to your media and phone systems. To activate voice recognition, press the voice control button on the steering wheel.
Hvorfor gjenkjenner ikke stemmegjenkjenningssystemet enkelte radiostasjoner?
Dette kan skje når en rekke radiostasjoner har lignende navn. I slike tilfeller vil systemet vise en liste over mulige stasjoner du kan velge mellom. Trykk på radiostasjonens navn eller les linjenummeret høyt.
Alternativt kan du prøve å si hele stasjonsnavnet, f.eks. «Bytt til BBC Radio 1», i stedet for bare «Bytt til Radio 1». Du kan også opprette stemmegjenkjenning for alle favorittstasjonene dine.
Hvorfor kan jeg ikke betjene klimaanlegget med stemmegjenkjenningssystemet?
Land Rovers stemmegjenkjenningssystem ble utviklet for å bidra til å eliminere oppgaver som ellers ville kreve flere trinn. I de fleste tilfeller krever betjening av klimaanlegget bare et tastetrykk, og stemmestyring ville blitt mer komplisert enn dette.
Kan jeg endre språket i stemmegjenkjenningssystemet?
Stemmespråket er basert på systemspråket. Du kan velge et annet språk for stemmegjenkjenningssystemet ved å velge et annet systemspråk fra Bilinnstillinger-menyen.
Innstillingene for stemmegjenkjenning viser betjeningsknapper for bekreftelse og tilbakemelding – Hva er dette?
Hvis «Talekommandobekreftelser» er aktivert, bekrefter stemmegjenkjenningssystemet stemmen din ved å gjenta kommandoen. Hvis du for eksempel sier «Ring hjem» vil systemet si «Ringer hjem». Deaktivering av denne funksjonen bidrar til at systemet kan utføre oppgaven enda raskere. Med «Stemmetilbakemelding» aktivert, spør systemet deg hva du vil si nå. Deaktivering av denne funksjonen når du har blitt vant til systemet, bidrar til at systemet kan utføre oppgaven enda raskere. Husk at systemet fortsatt kan be om mer informasjon fra deg i enkelte situasjoner, selv om du har deaktivert «Stemmetilbakemelding».
Can the web browser be used while the vehicle is in motion?
No. To reduce the possibility of driver distraction, the browser cannot be used whilst the vehicle is in motion. Video is also not supported in the browser.
Knipe- og zoom-bevegelser er tilgjengelig i navigasjonssystemet, men ser ikke ut til å fungere i nettleseren?
For å zoome inn på en nettside, bruker du zoom-kontrollene via kontrollinjen i nettleseren.
Hvorfor er det noen ganger vanskelig å trykke på knappene øverst på et nettsted?
Prøv å zoome inn ved å trykke to ganger på + knappen på berøringsskjermen.
Hvorfor mottar jeg noen ganger varsler om bil i bevegelse og mister tilgang til funksjoner når jeg parkerer langs en trafikkert vei?
Dette er en kombinasjon av bilens sikkerhetsfunksjoner og trafikkreglene.
En bil med motoren i gang, uavhengig av girvalg, anses ikke alltid som stillestående, og våre bevegelsessensorer vil fortsette å overvåke bilen.
Enkelte funksjoner må også deaktiveres når bilen settes i bevegelse – i samsvar med gjeldende lovgivning. I enkelte tilfeller kan selv den minste bevegelse utløse dette. I slike situasjoner må du bruke parkeringsbremsen eller bremsepedalen.
Når jeg rygger og kjører fremover igjen, vises Park Distance Control-skjermen på berøringsskjermen. Hvordan kan jeg skjule den?
For å minimere vinduet midlertidig, men fortsatt beholde lydsignalene, trykker du på krysset øverst på Park Distance Control-vinduet.
For å deaktivere Park Distance Control helt, trykker du på Park Distance Control-knappen. Du finner denne knappen enten nederst på berøringsskjermen eller i takkonsollen, avhengig av bilen din.
Når bilen kjører i mer enn 16 km/t, deaktiveres Park Distance Control automatisk.
Hvorfor vises alltid ryggekameraet i reversgir – hvorfor ikke vise 360°-kameraet ettersom dette var funksjonen jeg valgte forrige gang?
Dette er av sikkerhetshensyn. Ryggekameraets visningsvinkel er bredere enn én enkel kameravisning. Ryggekameravisningen er også mer effektiv ved å varsle deg om trafikk som nærmer seg.
Hva er min kjørescore?
I enkelte tilfeller er det mulig å oppnå høy kjørescore samtidig som man har lavere km/l – for eksempel ved køkjøring. Hvis kjørescoren var 100 %, har du oppnådd det mest effektive drivstofforbruket for denne kjøreturen. En kjørescore på 50 % indikerer at du kunne oppnådd betydelig bedre drivstofføkonomi ved å bruke en annen kjørestil.
Hvorfor har jeg høyere kjørescore, men høyere drivstofforbruk?
I enkelte tilfeller er det mulig å oppnå høy kjørescore samtidig som man har lavere km/l – for eksempel ved køkjøring. Hvis kjørescoren var 100 %, har du oppnådd det mest effektive drivstofforbruket for denne kjøreturen. En kjørescore på 50 % indikerer at du kunne oppnådd betydelig bedre drivstofføkonomi ved å bruke en annen kjørestil.
Vanlige spørsmål inneholder informasjon om hvordan du oppdaterer SD-kortet. Hvis du har andre spørsmål, kan du kontakte en forhandler for ytterligere hjelp med våre eldre systemer.
What is Map Updater?
The Map Updater is a software tool for PC and Mac. It is used for downloading new map data and related content for the Navigation system.
Hvor er SD-kortet?
SD-kortet for kart skal sitte i SD-kortsporet i bilen. Se bilens eierhåndbok for nøyaktig plassering.
Hvorfor registreres ikke SD-kortet mitt av kartoppdateringsprogrammet?
Kartoppdateringsprogrammet gjenkjenner kun et gyldig SD-kort utviklet for bruk med navigasjonssystemet. Ingen andre SD-kort blir registrert. Hvis SD-kortet er skadet eller informasjonen er endret uten bruk av kartoppdateringsprogrammet, kan dette føre til at SD-kortet ikke gjenkjennes. Du bør også undersøke om SD-kortsporet på din PC eller Mac fungerer slik det skal.
Hvordan finner jeg tilgjengelige kartoppdateringer?
Bruk SD-kortet for kart med kartoppdateringsprogrammet for å se etter tilgjengelige oppdateringer. Kartoppdateringsprogrammet gjenkjenner automatisk tilgjengelige oppdateringer for det registrerte SD-kortet, og spør om du vil laste ned og installere dem.
Er kartoppdateringsprogrammet oppdatert?
Kartoppdateringsprogrammet ser automatisk etter appoppdateringer hver gang det aktiveres.
Hvorfor vises chassisnummeret i kartoppdateringsprogrammet?
Chassisnummeret (VIN) er et unikt nummer på alle produserte biler. Chassisnummeret kan være synlig nederst til venstre på frontruten. Kartoppdateringsprogrammet bruker chassisnummeret til å autorisere en ikke-overførbar lisens for bruk av kart i bilen din under aktiveringsprosessen.
Hvilke operativsystemer støttes av kartoppdateringsprogrammet?
Kartoppdateringsprogrammet støtter for tiden Microsoft Windows 7, 8 og 10 og Mac OS X 10.8 og nyere.
Kan jeg lagre personopplysninger på SD-kortet?
SD-kortet for kart er kun utviklet for bruk med navigasjonssystemet. Kortet skal ikke brukes til lagring av andre data. Alle endringer av innholdet på SD-kortet skal kun utføres via kartoppdateringsprogrammet. Lagring av andre data på SD-kortet eller uautoriserte endringer av data på SD-kortet, kan føre til problemer med navigasjonssystemet og kan ugyldiggjøre bilgarantien.
Hvorfor gjenkjennes ikke SD-kortet av bilen min?
Hvis SD-kortet for kart ikke gjenkjennes, må du påse at SD-kortet er ulåst (liten bryter på siden av SD-kortet) og korrekt innsatt i bilens SD-kortspor. Hvis SD-kortet er korrekt innsatt, slår du av tenningen, lukker alle vinduene og låser bilen i 2 minutter før du starter den på nytt. Hvis SD-kortet fortsatt ikke gjenkjennes, må du lese alle feilmeldinger som bilen viser, og ta kontakt med din forhandler for mer informasjon.
Hvorfor er enkelte funksjoner nedtonet?
Kartoppdateringsprogrammet gjenkjenner automatisk innholdet på det tilkoblede SD-kortet. Tilgjengeligheten til enkelte knapper og/eller funksjoner kan være relatert til innholdet på SD-kortet.
Hvorfor er ikke bilens chassisnummer koblet til SD-kortet?
Denne meldingen indikerer at kartoppdateringsprogrammet ikke kunne finne et chassisnummer (VIN) på SD-kortet. Ta kontakt med din forhandler.
Blir de gamle kartene slettes ved ny installasjon?
Ja, de nye kartene sletter og erstatter de gamle kartversjonene.
Kan jeg avbryte en nedlasting eller installasjon?
Nei, nedlastings- og installasjonsprosessen må fullføres for å opprettholde kartinnholdets nøyaktighet og gyldighet på SD-kortet. Du skal aldri lukke kartoppdateringsprogrammet eller fjerne SD-kortet under nedlastings- og installasjonsprosessen.
Hva gjør jeg hvis SD-kortet er tapt, ødelagt eller skadet?
Du trenger et nytt SD-kort. Ta kontakt med din forhandler for mer informasjon.
Har dere et kundesupportsenter?
Ta kontakt med din lokale forhandler for mer informasjon
In the Radio feature, are ‘Favourites’ similar to pre-sets?
Yes, your radio’s ‘Favourites’ provide a single list of all your favourite radio stations regardless of band e.g. FM, AM DAB – making it easy to navigate to your favourite station. (Previous systems required you to switch radio bands before selecting the pre-set.)
You can also add your favourite radio stations as a shortcut on one of your customised homescreens.
Alternatively press the voice recognition button on the steering wheel and use a voice command to find the station.
Hvordan legger jeg til en radiostasjon i «Favoritter»?
Fra «Spilles nå»-skjermen, eller i radiostasjonens «Finn liste», trykker du på stjerneikonet. Når stjernen endres fra en gråtone til et lysende ikon, er radiostasjonen lagt til i «Favoritter». Radiostasjonene ligger i rekkefølgen du la dem til.
Kan jeg endre rekkefølgen på min «Favoritter»-liste?
Ja. Trykk på Rediger-ikonet nederst på skjermen, deretter trykk og dra stasjonen til foretrukket plassering på listen. (Dette kan bare gjøres når bilen står stille.)
Hvordan fjerner jeg en radiostasjon fra «Favoritter»-listen?
Trykk på stjerneikonet – når ikonet er nedtonet vil ikke radiostasjonen lenger være oppført som «Favoritt».
Hvordan bytter jeg mellom radiostasjoner i «Media»?
I «Media» kan du sveipe til høyre/venstre midt på berøringsskjermen for å bytte radiostasjoner, TV-kanaler eller sangen som spilles.
Hvordan er FM-stasjonene organisert i mediebiblioteket?
Når du velger «Finn» fra «Spilles nå»-radioskjermen, vil den vise alle tilgjengelige FM-stasjoner etter frekvens. Men hvis du foretrekker å organisere listen på nytt etter radiostasjonens navn, kan du endre dette i «Radioinnstillinger».
Hvor mange TV/radio-kanaler har jeg direkte tilgang til fra instrumentpanelmenyen med betjeningsknappene på rattet?
De 14 første TV/radiokanalene kan velges fra det virtuelle instrumentpanelet. Hvis kanalen du ønsker ikke er tilgjengelig, kan du organisere listen på nytt når bilen står stille.
What capacity USB sticks can be used?
Up to 128GB.
Please note that before any USB stick can be used you will need to reformat it as FAT32. Please make sure you save any data on the USB stick as reformatting will erase all data.
Kan jeg bruke bærbare enheter for medielagring?
Vi anbefaler ikke dette ettersom strømforbruket for disse enhetene varierer mye.
Hvilke medier støttes for avspilling av musikk og video?
Touch Pro støtter et bredt utvalg av lyd- og videoformater, inkludert:
Lydformater: AAC, Dolby, DTS, FLAC, MPEG 1, 2, 3, WMA, PCM, WAV, Apple Lossless
Videoformater: AVI, DV, 1, 2, 4, inkludert DivX, Xvid and QuickTime, H.263, H.264, WMV, MKV
Støttes USB 3.0?
Ja.
Can I view more than one TV channel in my vehicle?
Depending on your vehicle’s specification and the reception quality, it may be possible to view up to three channels simultaneously.
Multiple TV antennas located in the vehicle’s architecture make it possible to view one channel on the left rear screen, a second on the right rear screen, and a third on the front Touchscreen. However the front Touchscreen is only viewable if the vehicle is stationary – once the vehicle is moving only the audio will play.
When one TV channel is being viewed, the signal from multiple antennas combines to help provide a stronger signal and improve picture quality.
Når jeg setter inn en DVD i spilleren, hvorfor spilles den ikke av automatisk?
For å unngå å avbryte mediet du hører på akkurat nå. Denne funksjonen er spesielt praktisk for biler utstyrt med bakseteunderholdningssystem. I slike tilfeller, for å unngå å forstyrre andre passasjerer, kan DVD-en spilles på skjermene på hodestøttene til forsetene mens det spilles av lyd i de trådløse hodetelefonene.
Can I control and monitor content on the rear screens from the front of the vehicle?
Yes, select the media playing screen from the front Touchscreen and tap ‘rear media’. You can now see what each screen is currently playing.
From this screen, the front passenger can also change media sources and/or channels/stations/tracks, depending on the source in use.
The driver can also choose to listen to the same audio as the Rear Seat Entertainment over the cabin audio. At this point the rear passengers will have full control of the cabin audio volume.
Please note that only front or rear passengers can have access to the volume control at one time. It’s not possible for the volume to be adjusted from both the rear and front of the vehicle simultaneously.
Hvilke funksjoner er tilgjengelig i det nye bakseteunderholdningssystemet?
Bakseteunderholdningssystemet inneholder følgende:
Hvilken funksjon har «Lås»-knappen på «Supervisor»-skjermbildet i bakseteunderholdningssystemet?
Denne knappen låser fjernkontrollen og forhindrer at brukerne i baksetet kan bytte kanal eller justere volum. Denne funksjonen er spesielt praktisk når du har små barn i bilen.
Kan jeg slå av lyden/justere volumet på lydsystemet fra baksetet?
Hvis bilens lydsystem spiller av musikk, kan baksetepassasjerene kontrollere lydsystemet. Fjernkontrollen kan deretter brukes til å justere eller slå av lyden ved behov.
Når du bruker de trådløse hodetelefonene i baksetet, er volumkontrollen plassert på siden av hodetelefonene.
Will the app be automatically available?
Yes, Online Media will appear in the Source Selection list.
Hvilke regioner støttes?
Online Media er tilgjengelig i USA, Storbritannia, Frankrike, Italia, Tyskland og Spania.
Når vil andre musikkstrømmetjenester være tilgjengelige?
Andre musikkstrømmetjenester kunngjøres når de er tilgjengelige.
Hvorfor er ikke Online Media tilgjengelig i bilen min?
Online Media blir lansert på visse Land Rover- og Land Rover-biler produsert fra september 2017, så hvis bilen din er eldre enn dette, vil du ikke motta appen.
Hva er en Live / InControl-konto?
Dette kan opprettes i InControl-portalen, og de samme opplysningene skal brukes til å logge på Live i bilen.
Hvordan betjenes Online Media Player i min Land Rover?
Online Media Player overtar det synlige området på dashbordskjermen. Kunden vil fortsatt ha tilgang til JLRs statusinformasjon på hovedskjermen og instrumentpanelet. På Velar vil den nedre skjermen også vise Online Media. Skjermen viser hovedvinduet til Online Media Player. Det sekundære vinduet, eller «Sidepanel», lar brukeren hoppe til andre apper i bilen og til komponenter i Online Media Player, som spillelister eller historikk.
Støtter Online Media Player stemmestyring?
Du kan aktivere Online Media Player med stemmestyring via «Stemme»-knappen på rattet i din Land Rover ved å bruke kommandoer som «Start Online Media» eller «Start mediespiller». Online Media Player fungerer imidlertid kun via berøringsskjermen.
På hvilke språk er Online Media tilgjengelig?
Online Media vil være tilgjengelig på 31 språk. Leverandørinnhold vil ikke bli oversatt.
Hvorfor spilles ikke innholdet av kontinuerlig?
Innholdstilgjengeligheten avhenger av signalstyrken ettersom dette er en strømmetjeneste. Kontroller at du har god nettverkstilkobling når du bruker Online Media.
Hvorfor er søkeresultatene fra TuneIn forskjellige når jeg søker etter det samme to ganger?
Søkeresultatene fra TuneIn varierer ettersom de er basert på nettradio over hele verden.
Hvordan gjentar jeg alle sanger/et helt album?
Dette gjøres automatisk. Gjenta-funksjonen er alltid på, derfor er «Gjenta geldende sang» det eneste tilgjengelige alternativet.
Kan jeg kopiere CD-er til mediebiblioteket i Touch Pro?
Ja, den innebygde Gracenote-databasen matcher sporinformasjonen samt album- og artistkunst. Når du setter inn CD-en, vises et ikon ved siden av avspillingskontrollene slik at du kan kopiere den.
Kan Gracenote-databasen oppdateres for å gi plass til nylig utgitte album?
Ta kontakt med forhandleren for de nyeste programvareoppdateringene.
Når jeg ser på mediespillerskjermen og trykker på strømknappen, slås ikke skjermen av, men i stedet vises startskjermen. Hvorfor?
Av praktiske årsaker vises startskjermen automatisk for å gjøre det enklere å navigere til en annen funksjon.
Jeg har valgt «Karusellvisning», så hvorfor vises musikken min som en liste?
«Karusellvisning» støttes bare av Sirius XM satellittradio (kun USA og Canada), mediebibliotek og USB-minnepinner.
Kildene i mediespilleren vises noen ganger i ulike posisjoner, hvorfor?
Kildene som vises i mediespilleren er basert på kildene som til enhver tid er tilgjengelig, enten fysisk eller trådløst. Disse kan variere fra reise til reise, og kildene organiseres dynamisk etter bruk. Radio er alltid plassert i øverst. Den sist brukte kilden vil alltid vises ved siden av Radio, osv. Hvis en kilde ikke er tilgjengelig, vil den ikke vises. Hvis for eksempel en USB-minnepinne ikke er satt inn, vil den heller ikke vises i medialisten.
Can I buy InControl Apps for my current vehicle?
Currently it is only possible to have InControl Apps on a new vehicle. InControl Apps is selected when the vehicle is ordered, as the hardware is fitted at the factory. Future options are being explored.
Jeg har kjøpt en brukt Land Rover med InControl Apps. Kan jeg koble til mobilen min?
Ja. Du må bare installere InControl Apps på mobilen din og InControl Apps-funksjonen vil være tilgjengelig.
Kan jeg laste ned apper som er tilgjengelig i andre regioner?
Ved å endre region i Alternativer-fanen i appen, kan du se hvilke apper som er tilgjengelig i andre regioner. Du kan bare laste ned disse appene hvis de også er tilgjengelig i din region. OBS! Apptilgjengeligheten garanterer ikke at ditt språk også vil være tilgjengelig.
Hvor mye koster InControl Apps?
InControl Apps-systemet har en engangskostnad ettersom maskinvaren må fabrikkmonteres. Spør din lokale forhandler om hvor mye det koster. InControl-appen er tilgjengelig helt gratis på Google Play og App Store. Enkelte tredjepartsapper krever kjøp eller abonnement.
Hvorfor er ikke alle appene mine tilgjengelige på InControl Apps?
Kun apper som har gjennomgått Land Rovers godkjenningsprosess er tilgjengelig for bruk med InControl Apps.
Jeg har oppdatert mobilen min, og InControl Apps fungerer ikke.
Vi gjør vårt ytterste for å sørge for at InControl Apps er kompatibelt med de nyeste operativsystemene. Prøv å installere appen på nytt.
Bruker InControl Apps mobildata?
Ja. Vi anbefaler at alle mobiler med InControl Apps har et egnet mobilabonnent.
Hvorfor viser instrumentpanelet et anrop når jeg bruker taleinteraksjon?
Når du starter en taleinteraksjon, aktiverer mobilen et virtuell anrop (uten kostnader) for tilgang til mikrofonene i bilen.
Er det mulig å laste ned InControl Apps på flere mobiler?
Ja. Alle kompatible mobiler med InControl Apps installert kan kobles til berøringsskjermen. Men du kan bare koble til en enhet om gangen.
Hva skjer hvis det ikke finnes internettilkobling?
Når du bruker InControl-tjenestene i et område med dårlig dekning (f.eks. fjerntliggende områder, utkantstrøk), vil appene vise et forgrunnsvindu når det ikke finnes internettilkobling for en forespurt funksjon.
Kan jeg ha InControl Apps i enhver Land Rover-modell?
InControl Apps må velges når du bestiller bilen din ettersom maskinvaren må fabrikkmonteres. Spør din lokale forhandler om tilgjengelighet.
Should I download InControl Apps and any updates via Wi-Fi?
InControl Apps and any updates can be downloaded over a 3G connection. Downloading over Wi-Fi is recommended to reduce data costs and ensure a good connection.
Hvordan installerer jeg en kompatibel app?
Åpne InControl Apps på mobilen og bla gjennom listen «Ikke installerte apper» til du finner appen du vil installere. Velg denne appen for å gå til Google Play eller App Store, avhengig av enheten din. Last ned og installer på vanlig måte. Det nye appikonet vises i «Installert»-delen neste gang du kobler mobilen til bilen din.
Må jeg opprette en konto for å kunne bruke enkelte apper?
Når du laster ned tredjepartsapper fra Google Play eller App Store, anbefaler vi på det sterkeste at du åpner appen på håndsettet før du kobler det til bilen. Appen kan kreve tillatelser som må godkjennes eller en konto som må opprettes før den kan brukes i bilen.
Når jeg bruker InControl Apps, hvorfor spilles lyden av via Android-mobilens høyttaler i stedet for bilens lydsystem?
Android-mobiler må kobles til Touch Pro via Bluetooth og USB.
Jeg har installert InControl Apps på enheten min, men den kobles ikke til bilen.
Når du kobler mobilen til bilen, må du kontrollere at enheten er opplåst, at deksler eller skjermbeskyttere ikke er lukket (noen kan låse mobilen automatisk når de er lukket), at alle åpne apper er lukket og at mobilen er koblet til den dedikerte InControl Apps USB-porten (merket). Hvis dette ikke løser problemet, må du undersøke om enheten din er kompatibel på www.landrover.com.
Må jeg starte appen før den kobles til bilen?
Nei, for iPhone, hvis appen ikke allerede kjører, vil det vises en melding på mobilen om å åpne appen. Hvis du bruker en Android-mobil, kan du velge «Alltid tillatt» når du mottar en forespørsel for å unngå alle fremtidige forespørsler. Husk at mobilen må låses opp når du kobler til. Det skal ikke være behov for ytterligere interaksjon med mobilen når enheten din er tilkoblet.
Mobilen min er tilkoblet og jeg kan se appene, men det kommer ikke lyd ut av høyttalerne i kupeen. Hvordan kobler jeg til Bluetooth?
Når du kobler til en mobil, vises en melding på berøringsskjermen for «Vis» og «Bluetooth-innstillinger». For å få tilgang via InControl Apps, må enheten din kobles til bilen via Bluetooth. Velg «Bluetooth-innstillinger» og følg deretter anvisningene for å parkoble mobilen din. Ved neste tilkobling, vil forespørselen om «Bluetooth-innstillinger» erstattes av «Vis og lytt» når mobilen er parkoblet med Bluetooth, men ikke den aktive lydkilden. Hvis du fremdeles ikke hører noen lyd, må du kontrollere at mobilen er parkoblet med bilen ved å følge trinnene i eierdelen. Husk også å skru opp lydvolumet på mobilen og i bilen.
Vil InControl Apps fortsatt fungere når bilen er i bevegelse?
Av sikkerhetsgrunner, blir enkelte funksjoner i InControl Apps redusert eller deaktivert når bilen er i bevegelse.
Jeg foretok et anrop, og måtte låse opp iPhone før jeg kunne bruke InControl Apps på nytt. Hvorfor?
Dette er en sikkerhetsfunksjon fra Apple. Når du foretar et anrop som varer lenger enn «Autolås»-innstillingen, vil mobilen låses selv når den er koblet til InControl Apps. Du kan deaktivere «Autolås»-innstillingen på iPhone her: Innstillinger> Generelt > Autolås og velg «Aldri». OBS! «Aldri» under Autolås-innstillingen er kanskje ikke tilgjengelig i enkelte tilfeller, f.eks. når din iPhone har administratorinnstillinger som krever en PIN-kode for å låse den opp.
Når jeg kobler mobilen min til bilen, dukker det alltid opp et forgrunnsvindu på enheten for å tillate tilkoblingen. Hvordan kan jeg forhindre at dette skjer?
På iPhone kan dette unngås ved å trykke på hjemknappen før du kobler til InControl Apps. På Android-enheten inneholder forgrunnsvinduet en boks som du kan krysse av for å unngå fremtidige forespørsler om å koble til bilen.
Hvor skal jeg oppbevare enheten min når den er koblet til InControl Apps?
Du skal oppbevare enheten i nærheten av den dedikerte InControl Apps USB-porten.
I have updated to iOS 9, why do I now have to go through an approval process before I can use a new app in the vehicle?
This is a new security feature introduced by Apple for the iOS 9 update. All third party apps, except the three virtual apps - Calendar, Music and Contacts, will now require approval. The process is described in detail here.
Hva skjer hvis jeg ikke oppdaterer til iOS 9?
Denne godkjenningsprosessen gjelder for alle iPhone-mobiler med iOS 9. Hvis du ikke har oppdatert til iOS 9, er det likevel ikke nødvendig å godkjenne hver app før bruk. Men vi anbefaler allikevel at du konfigurerer appen før du kobler til bilen.
Husk at når mobilen først er oppdatert, kan den ikke gjenopprettes til en tidligere iOS-versjon.
Støttes nettbrett?
Ikke på nåværende tidspunkt.
Må jeg oppdatere programvaren på min iPhone?
InControl Apps fungerer best med det nyeste operativsystemet (Apple iOS 8+).
Why can’t I switch the map view to north-up?
Based on user research, we designed Touch Pro’s navigation system around direction-up view. The vast majority of users prefer this view, because it provides an easier at-a-glance interpretation of the road as it unfolds ahead. We felt that aligning other map views to direction-up eliminated any potential confusion.
Direction-up view can be combined with north-up to display your current position and destination in context of the remaining route or complete route. Additionally, searches are always shown in north-up view to provide the context of your current location to the destination. A temporary north-up option is also available when browsing the map.
Hvordan velger jeg 3D-kartvisning i det virtuelle instrumentpanelet?
Trykk på Meny-knappen på rattet for å gå til Innstillinger. Velg deretter menyen Skjerminnstillinger og trykk på «Kart». Hvis Skjerminnstillinger ikke vises, blar du gjennom undermenyene til du finner «Kart», noe som allerede er uthevet. Klikk OK for å velge. Når kartet vises i det virtuelle instrumentpanelet, lukker du menyen ved å holde inne den venstre velgerknappen.
Hvorfor gå det virtuelle instrumentpanelet tilbake til visning av virtuelle instrumenter mellom kjøreturene?
For å holde deg oppdatert om bilens status, slik som drivstoffnivå, oljenivå og annen viktig informasjon.
Hvorfor slutter kartet å bevege seg når jeg bruker knipe- og zoom-bevegelser?
Så snart du interagerer med kartet vil det endres til «Utforsk»-modus, slik at du kan finne steder og kontrollere ruten eller trafikken i lokalområdet, osv. Utforsk-modus inkluderer også et alternativ for å vise kartet i «nord-opp»-modus.
Kartet vil automatisk returnere til Veiledning-modus etter 60 sekunder eller når du trykker på Tilbake-tasten eller trykker på navigasjonspilen. Kartvisning er basert på sist brukte kartvalg, dvs. enten 2D, 3D eller satellittkart.
Noen ganger stemmer ikke fartsgrensene i navigasjonssystemet med de faktiske veiskiltene. Hvorfor ikke?
Hvis bilen din er utstyrt med trafikkskiltgjenkjenning, vil det vises en kombinasjon av informasjon fra den integrerte kartdatabasen og synlige veiskilt. Men i enkelte situasjoner er kanskje ikke et veiskilt synlig for bilens kameraer, f.eks. hvis veiskiltet er plassert nær et veikryss eller på en sidevei.
Hvis bilen din ikke er utstyrt med trafikkskiltgjenkjenning, vil fartsgrensene være basert på informasjonen som var tilgjengelig da den integrerte kartdatabasen ble utformet.
Selv om vi gjør vårt beste for å levere nøyaktig informasjon, er føreren selv ansvarlig for å overholde trafikkreglene.
What’s the difference between the various route options displayed?
The first route is always the quickest based on Real Time Traffic Information. If traffic conditions change during your journey, the system will automatically re-route you. If you select the second or third option (assuming additional route options were available) and traffic conditions worsen, the system will alert you to a faster alternative – press "OK" to update the current route. There’s usually no difference in journey time between the second and third route option.
Hvor mange veipunkter kan jeg opprette langs en rute?
Du kan opprette opptil 10 veipunkter langs ruten, inkludert destinasjonen din. Disse ligger i rekkefølgen du la dem til. For å organisere veipunktene på nytt, trykker du bare på menyikonet nederst på kartet og velger «Rediger».
Hvorfor viser startskjermen antatt ankomsttid (ETA) for en destinasjon som jeg ikke har valgt?
Hvis du har aktivert «Pendling» i menyen Navigasjonsinnstillinger, vil destinasjonen være kjøring ut ifra din nåværende posisjon og det aktuelle tidspunktet. Navigasjonssystemet forutser at dette kan være din potensielle destinasjon og ETA korresponderer med dette. Hvis «Pendling» er aktivert, kan systemet vise ETA selv om du ikke har lagt inn en destinasjon for å holde deg oppdatert om alle potensielle problemer på den foretrukne ruten. Hvis du noen ganger kjører en alternativ rute til samme destinasjon, vil systemet også lære seg dette. Når systemet har lært seg flere ruter til samme destinasjon, vil systemet vise den raskeste ruten og ETA etter trafikkforholdene. Når du starter kjøreturen vil systemet vise en linje på kartet, men vil ikke lese navigasjonsveiledningen høyt ettersom systemet antar at du allerede kjenner ruten. Hvis trafikkforholdene forverrer seg, og du kjører utenom nåværende rute og andre ruter du tidligere har kjørt til destinasjonen, vil systemet spørre deg om du vil bruke navigasjonsveiledning. Dette kan være nyttig hvis du befinner deg på et ukjent sted.
Hvor mange ganger må jeg kjøre til samme destinasjon før «Pendling»-funksjonen lærer seg kjøreruten?
Vanligvis lærer «Pendling»-funksjonen seg kjøreruten etter to kjøreturer fra samme startpunkt. Tidspunktet må også være innen +/- 1 time fra starttidspunktet som ble lært av systemet.
Hvordan legger jeg til en destinasjon?
Du kan legge til en destinasjon i Touch Pro-systemet på ulike måter.
1. For tilgang til funksjonen «Legg til destinasjon» fra startskjermen, trykker du «Legg til destinasjon»-ikonet på navigasjonsruten. Dette vil ta deg direkte til søkeskjermen der du kan legge til postnummer, adresse eller stedsnavn på én linje.
2. Trykk to ganger på navigasjonsikonet nederst på berøringsskjermen. Dette oppretter en snarvei til «Destinasjonsinnstillinger». Her kan du velge mellom tre alternativer – «Adresse» (inkludert postnummer), «Søk» eller «Destinasjoner». Destinasjoner kan være «Hjem», «Nylige destinasjoner», «Favorittdestinasjoner», «Delte destinasjoner» eller «Pendling».
3. Når «Pendling» er tilgjengelig, vises dette på startskjermens navigasjonsrute. Hvis flere pendlerstrekninger er tilgjengelig basert på din nåværende posisjon og aktuelle tidspunkt, vil systemet vise «Tilgjengelig pendling». Trykk på navigasjonsruten for å vise en liste over tilgjengelig pendling.
4. Alternativt kan du velge en destinasjon fra kartskjermen og trykke på menyknappen nederst på kartet. Her kan du også velge mellom tre ulike alternativer – Adresse, Søk og Destinasjoner.
5. Du kan også sende steder eller destinasjoner til bilen via Route Planner-appen eller nettstedet. Et sted «lagret» i Route Planner vises i dine favorittdestinasjoner når bilen er koblet til internett og destinasjonene er synkronisert. Hvis navigasjonen er åpen på skjermen når det mottas en ny destinasjon fra Route Planner, vil destinasjonen vises som et forgrunnsvindu. Trykk på «Bruk nå» for å bekrefte destinasjonen i bilens navigasjonssystem. Steder lagt inn som destinasjon via Route Planner vises i de nåværende destinasjonene.
Hvorfor vises ikke destinasjonen jeg sendte til bilen i bilens navigasjonssystem?
Destinasjoner kan bare mottas når bilen har internettilkobling. I enkelte tilfeller, selv om systemet ser ut til å være tilkoblet, kan mobilnettverket være overbelastet, noe som fører til at systemet ikke mottar destinasjonen. Destinasjonen som mottas av bilen vil kun vises når du bruker systemets navigasjonsfunksjon. Destinasjonen vil deretter vises enten som en rute på kanten av berøringsskjermen eller som et forgrunnsvindu. Hvis destinasjonen mottas av bilen når du bruker en annen funksjon enn navigasjon, kan destinasjonen hentes fra nylige destinasjoner.
Hvordan kan jeg vise alternative ruter?
Når du har valgt en destinasjon, trykker du på «Rutealternativer» for å vise standardruten (øverst på listen) og opptil to alternative ruter. Velg foretrukket rute og trykk på Start for å starte navigasjonsveiledningen.
Hvordan bruker jeg søkefunksjonen for destinasjon?
Skriv inn sted, postnummer eller adresse i søkeboksen. Selv om du skriver navnet/adressen feil, vil søkefunksjonen vanligvis gjenkjenne stedet.
Hvis bilen din har internettilkobling, vil søket vise den nyeste informasjonen i nettskyen og i bilens integrerte database.
Hva er den mest effektive metoden for å søke etter en destinasjon?
For å spare tid, trykker du på Skjul tastatur-ikonet etter de første 3–4 bokstavene. Dette vil vise en liste over mulige destinasjoner. Når du blar i listen, vil kartvisningen oppdateres automatisk slik at du enkelt kan se stedet med hensyn til ruten, destinasjonen eller nåværende posisjon.
Klikk på ønsket destinasjon for å se en forhåndsvisning av ruten på kartet. Hvis bilen din har internettilkobling, kan du også se gatevisning der dette er tilgjengelig.
Trykk på Fullskjerm-ikonet på bildet for å forstørre gatevisningen. Ved å panorere bildet kan det roteres 360 grader. Trykk på «...» for mer informasjon, inkludert adresseinformasjon og nylige anmeldelser hvis dette er tilgjengelig. Avhengig av destinasjonen, kan du vise en stjerneklassifisering basert på anmeldelser fra nettsteder som TripAdvisor.
Hvis destinasjonen er en parkeringsplass, og parkeringsplassen støtter denne informasjonen, vil et annet skjermbilde med ekstra informasjon også inkludere priser og tilgjengelige parkeringsplasser.
Når navigasjonsveiledning er aktivert, klikker du bare på kanten av søkeboksen for å søke etter et annet sted nær destinasjonen, for eksempel en restaurant der du kan spise lunsj.
Hvorfor finnes det ikke en funksjon for å angi husnummer når jeg skriver inn et postnummer med adressemetoden?
Postnummersøk gjelder for et sentralt punkt innenfor dette postnummeret. Men det er mulig å angi gatenavn og husnummer.
Hvorfor vises Drivstoffvarsel-ikonet noen ganger når jeg legger til en destinasjon?
Dette er for å varsle deg om at du ikke har tilstrekkelig drivstoff til å gjennomføre kjøreturen uten å fylle opp tanken.
For å legge til påfylling av drivstoff på reisen, trykker du bare på Drivstoffvarsel-ikonet. Ved å gjøre dette, vises bensin- / ladestasjonene som ligger langs ruten. Dette vil også gi en mer nøyaktig antatt ankomsttid (ETA).
Hvordan kan jeg fortsette reisen fra mobilen når jeg har parkert bilen?
Åpne ruteplanleggeren på Apple- eller Android-mobilen. Så lenge du er mer enn 30 meter fra den opprinnelig angitte destinasjonen – og du ikke avbrøt navigasjonsveiledningen før du forlot bilen – vil destinasjonen synkroniseres med mobilen via skyen. Appen vil veilede deg til destinasjonen enten til fots eller med offentlig transport, avhengig av ruteinnstillingene.
Noen ganger kan det ta opptil 30 sekunder å oppdatere og synkronisere destinasjonene og bilens posisjon fra skyen med Companion App. Du skal ikke avslutte eller starte appen på nytt i denne perioden ettersom dette kan føre til at destinasjonen og bilens posisjon må synkroniseres på nytt.
Husk at destinasjonen kanskje ikke vil synkroniseres med Route Planner-appen hvis du befinner deg på et sted med dårlig nettverksdekning.
Hvis jeg bruker navigasjonssystemet i veiledningsmodus og jeg søker etter en ny destinasjon, hvorfor lar ikke systemet meg bytte nåværende destinasjon med den nye jeg søkte etter?
Vi bestemte oss for at en «Bytt nåværende destinasjon»-funksjon ville vært for upraktisk og komplekst sett i forhold til bruken av dette scenarioet. Den enkleste måten du kan legge til en ny destinasjon er å avslutte veiledningen fra navigasjonsmenyen og legge til en ny destinasjon.
Hvorfor må jeg alltid angi stedet før jeg skriver gatenavnet når jeg legger til en ny adresse?
Dette er for å gjøre det raskere å finne gatenavnet du er ute etter. Ulike steder har ofte det samme gatenavnet, og ved å angi stedet først blir listen over mulige gatenavn redusert.
Men det er også mulig å angi steder eller adresser på én linje med søkefunksjonen.
Hvordan deler jeg antatt ankomsttid (ETA)?
Når bilen er koblet til internett og du har logget på navigasjonskontoen, trykker du på boksen nederst på berøringsskjermen der ETA-informasjonen vises. Velg hvilke mottakere du vil dele ETA-informasjonen med via SMS (på utvalgte markeder) eller e-post, og velg om du vil sende oppdateringer etter 5, 10 eller 20 minutter.
Kontaktene dine kan lagres via navigasjonsinnstillingene eller via dette skjermbildet. Systemet vil automatisk lagre alle nye kontakter, noe som gjør det enda raskere å dele ETA-informasjon neste gang du logger inn.
Kan jeg bruke kontaktlisten fra min tilkoblede mobil for å dele antatt ankomsttid (ETA)?
Vårt formål er å gjøre deling av antatt ankomsttid (ETA) så enkelt som mulig, og vi følte at integrasjon av mobilkontaktene skapte unødig merarbeid og flere søkekriterier. Ettersom denne funksjonen bare brukes av en liten gruppe personer, besluttet vi å forhåndsprogrammere et begrenset utvalg av e-postadresser og/eller mobilnumre for å gjøre denne funksjonen mer brukervennlig.
Må jeg angi mobilnummer eller e-postadresse for å sende varsler om ETA / sted / lokalisering?
Nei, du må bare være logget inn med din navigasjonskonto og ha en aktiv internettilkobling. Meldingen vil sendes fra Land Rover, men vil inkludere ditt brukernavn som avsender sammen med destinasjonen og informasjon om ETA / sted / lokalisering.
Må jeg angi mobilnummer eller e-postadresse for å sende varsler om ETA / sted / lokalisering?
Nei, du må bare være logget inn med din navigasjonskonto og ha en aktiv internettilkobling. Meldingen vil sendes fra Land Rover, men vil inkludere ditt brukernavn som avsender sammen med destinasjonen og informasjon om ETA / sted / lokalisering.
Hva er Arrival Mode?
Når du befinner deg 300 m fra destinasjonen, vil et Arrival Mode-forgrunnsvindu påminne deg om adressen. Denne funksjonen vil også gi deg gatevisning der dette er tilgjengelig.
Hvis du kjører forbi destinasjonen med mer enn 600 m, vil navigasjonsveiledningen hjelpe deg med å finne riktig rute. Denne funksjonen gjør det enklere å finne en parkeringsplass i nærheten uten å forstyrre kjøringen til destinasjonen. En stor «Parking»-knapp vil også vises hvis det finnes ledige parkeringsplasser i nærheten. Trykk på en parkeringsplass for å legge den til som veipunkt på ruten. Tilkoblede biler kan også vise om en parkeringsplass er full, nesten full, osv. (der dette er tilgjengelig).
Selv når ruten oppdateres med parkering, blir den opprinnelige destinasjonen du valgte gitt til Route Planner-appen, slik at du kan få veiledning til fots eller i offentlig transport (der dette støttes) til den endelige destinasjonen.
What’s the difference between a navigation profile and a Navigation Account?
A navigation profile allows different drivers to store their own personal navigation settings and destinations. When you select your profile the navigation system will instantly switch to your settings and destinations. A Navigation Account allows you to further extend the connected capabilities of the navigation system by enabling:
1. Synchronisation of places/destinations between the in-vehicle navigation system, the smartphone Route Planner App and the Route Planner website.
2. Door-to-door navigation using the Route Planner smartphone app to search for a place of interest and then set it as a destination.
3. Sharing of estimated time of arrival (ETA) via SMS or email.
4. Sharing of places and your current location with friends.
Hvordan oppdateres fotoboksdatabasen?
Fotoboksdatabasen oppdateres når kartdatabasen oppdateres.
Vi inkluderer fotobokser for å vise kjente ulykkespunkter. Vårt formål er å øke sikkerheten for våre kunder, passasjerer og andre trafikanter.
Selv om vi gjør vårt beste for å levere nøyaktig informasjon, er føreren selv ansvarlig for å overholde trafikkreglene.
Hvorfor blir jeg bedt om å angi fødselsdato som en del av registreringsprosessen for navigasjonskontoen min?
Du må være 16 år eller eldre for å godta vilkårene ved registrering av en navigasjonskonto.
Hvordan oppdaterer jeg kartet?
Kartoppdateringsprosessen varierer avhengig av bilens navigasjonssystem. Navigasjonen i bilen din avhenger av bilmodell og produksjonsdato, også kalt «modellår». Du finner modellåret i bilens vognkort. Finn ut hvilket navigasjonssystem du har og hvordan du oppdaterer det på siden Kartoppdateringer.
Hvordan overfører jeg de nedlastede kartdataene fra en USB-enhet til bilen?
Trinn 1.
Start motoren og kontroller at navigasjonen er aktivert. OBS! Motoren må gå under hele kartoppdateringen for å sikre at bilens strømsparende tiltak ikke avbryter oppdateringen. Bilen skal stå stille. OBS! Du kan fortsette kjøringen når oppdateringsprosessen har startet, men navigasjonen kan ikke brukes til ruteplanlegging før kartoppdateringen er fullført.
Trinn 2.
Finn USB-porten i bilen. Den er vanligvis plassert i oppbevaringsrommet mellom forsetene. Sett inn USB-minnepinnen med de nedlastede kartdataene. Følg anvisningene på skjermen for å fullføre kartinstallasjonen.
Trinn 3.
Når oppdateringen er fullført, fjerner du USB-minnepinnen og klikker på Fortsett. Navigasjonen slås automatisk av og på igjen. Klikk på Fortsett for å gå tilbake til startskjermen. Du kan nå bruke det nye kartet.
In ‘guidance’ mode, can I customise which alerts appear on the side of the map?
Yes, you can customise which alerts are shown by going to Settings > Navigation settings > Alerts. You can also tap on any alert to dismiss it.
Hvorfor forsvinner rutene på kanten av navigasjonsskjermen når bilen begynner å bevege seg?
Rutene på kanten av navigasjonsskjermen gjør det enklere å planlegge reisen før du kjører.
Kan jeg bytte mellom mannlig og kvinnelig navigasjonsveiledning?
Ja, for de fleste språk. Gå til Innstillinger > Alle innstillinger > Språk og tastatur.
Kan jeg justere volumet på navigasjonsveiledning og Park Distance Control-varslene?
Ja, alle lydsignaler fra Touch Pro kan justeres til ønsket lydnivå. Når lydkilden er aktiv, justerer du bare volumet til ønsket nivå.
OBS! Enkelte kilder har et minimum lydnivå for å sikre at de relevante sikkerhetsfunksjonene i systemet alltid kan høres.
Kan jeg aktivere trafikkvarsler fra lokale radiostasjoner?
Ja, gå til Innstillinger > Alle innstillinger > Funksjoner > Mediainnstillinger > AM/FM-radio
Will Secure Tracker help to reduce my insurance premium?
Secure Tracker is Thatcham Category 6 Compliant. By having Secure Tracker activated you may qualify for a discount on your insurance premium.
Hva skjer hvis jeg har Secure Tracker og bilen blir stjålet?
Hvis bilen din forflyttes ulovlig, vil Land Rover-sporingssenteret umiddelbart varsle deg og politiet for å finne bilens nøyaktige posisjon. Hvis du tror at bilen din er stjålet, ringer du Land Rover-sporingssenteret via Remote-appen eller telefonnummeret under eierdelen i InControl på www.landrover.co.uk.
Hvis jeg har Secure Tracker , hva vil skje hvis bilen min taues bort?
Hvis du vet at bilen din skal transporteres (f.eks. slepes eller transporteres på tog eller ferge), og hvis du har et aktivt Secure Tracker-abonnement må du aktivere transportmodus-funksjonen. Når transportmodus er aktivert, vil denne modusen være aktiv i 10 timer eller i en egendefinert tidsperiode, og vil automatisk deaktiveres når denne tidsperioden utløper. Hvis bilen transporteres i mer enn 10 timer eller overskrider den egendefinerte tidsperioden, må du aktivere transportmodus på nytt. Hvis du ikke aktiverer transportmodus på nytt og bilen transporteres, vil du motta et tyverivarsel fra Land Rover-sporingssenteret.
Kan jeg melde bilen stjålet når jeg kjører i andre europeiske land?
Hvis bilen blir stjålet mens du er på reise i ett av landene oppført nedenfor, skal du kontakte Land Rover-sporingssenteret. Prosessen er den samme som om du befant deg i hjemlandet. Secure Tracker er tilgjengelig i landet der du abonnerte på InControl-tjenestene og i følgende land: Andorra, Østerrike, Belgia, Bosnia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, San Marino, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Liechtenstein, Tyrkia, Storbritannia og Vatikanstaten.
What is the difference between a manual and an automatic SOS Emergency Call?
An automatic SOS Emergency Call is triggered if the airbags deploy or if a crash is detected. If these incidents occur, a call will be made automatically from the vehicle and the GPS location of your vehicle will be sent to the emergency services. A manual SOS Emergency Call is initiated when an occupant presses the SOS Emergency Call button within the overhead console.
Tilkobles førerens mobil ved bruk av SOS-ringeknappen?
Nei, SOS-ringeknappen bruker et separat system med et dedikert SIM-kort i bilen.
Hvor kan jeg bruke SOS-ringeknappen?
SOS-tjenesten er tilgjengelig i landet der du abonnerte på InControl-tjenestene og i andre land som bruker nødnummeret 112. OBS! I land som bruker nødnummeret 112, støttes bare taleanrop. Posisjonsinformasjon vil ikke bli sendt til nødetatene.
Hva skjer hvis bilen er involvert i en kollisjon på et sted uten mobildekning?
Bilen vil forsøke å ringe flere ganger, og knappen vil lyse rødt hvis det ikke er mobildekning.
Hva skjer hvis jeg trykker på SOS-ringeknappen ved et uhell?
En nødsamtale vil aktiveres hvis du trykker på SOS-ringeknappen. Når du hører en stemme fra nødetatene, må du informere om at du trykket på SOS-ringeknappen ved et uhell. Hvis ikke, kan dette føre til unødige økonomiske kostnader.
Does the Optimised Land Rover Assistance Call use the driver's phone to connect?
No. The Optimised Land Rover Assistance Call uses a separate system with a dedicated SIM card embedded within the vehicle.
Hvor kan jeg foreta et Land Rover Optimised Assistance-anrop?
Du kan bruke Land Rover Optimised Assistance-tjenesten i alle land som omfattes av retningslinjene for Land Rover Assistance. Hvis du bruker Land Rover Assistance på reise i et annet land som omfattes av retningslinjene, vil du bli kontaktet av veihjelp i hjemlandet som deretter vil organisere veihjelp i landet du befinner deg.
Hva skjer hvis jeg trykker på Land Rover Optimised Assistance-knappen ved et uhell?
En nødsamtale vil aktiveres hvis du trykker på Land Rover Optimised Assistance-knappen. Når du hører en stemme fra nødsenteret, må du informere om at du trykket på Land Rover Optimised Assistance-knappen ved et uhell. Hvis ikke, kan dette føre til unødige økonomiske kostnader.
Hvis Land Rover Assistance-abonnementet mitt utløper før Protect-tjenestene, vil jeg fortsatt kunne foreta et Land Rover Optimised Assistance-anrop?
Land Rover Optimised Assistance-funksjonen inkludert i Protect-tjenestene har ikke havaridekning, men er en forlengelse av Land Rover Optimised Assistance-abonnementet ditt. Når Land Rover Optimised Assistance-abonnementet ditt utløper, vil Land Rover Optimised Assistance-ringeknappen i bilen fortsatt koble seg til Land Rover Optimised Assistance-senteret, men du vil bli belastet for all hjelp.
What is Journeys?
Journeys enables you to record, save and export journey information. A journey is logged after the vehicle has travelled over 0.6 miles (1km) and the engine is then switched off. The route can be viewed on a map and the distance, efficiency, time taken and average speed can all be retrieved. Journey information can be viewed, deleted or exported into a Excel spreadsheet for expenses purposes. The Journeys functionality is available in the Remote smartphone app and through the My Land Rover InControl website. When you create your InControl account, you will be asked to select your journey preferences. You can switch off Journeys completely. NOTE: If you decide to enable Journeys you will be able to delete some or all journeys through the Remote smartphone app or the My Land Rover InControl website.
Hvordan aktiverer eller deaktiverer jeg Kjøring?
Kjøring-funksjonen kan aktiveres eller deaktiveres i Remote-appen og på nettstedet My Land Rover InControl. For å se eller endre status for funksjonen, gå til «Bilinnstillinger» i Remote-appen eller på nettstedet My Land Rover InControl. Slå Kjøring-bryteren på for å aktivere Kjøring, eller av hvis du ønsker å deaktivere funksjonen. Du vil deretter bli bedt om å angi PIN-koden og lagre endringen.
Kan posisjonen min spores i sanntid?
Biler kan ikke spores aktivt med mindre du bruker SOS-ringeknappen eller foretar en Land Rover Optimised Assistance-samtale. I slike tilfeller vil bilens posisjon sendes automatisk til nødnumrene og veihjelpstjenesten. Hvis du har Secure Tracker og har bekreftet at bilen din er stjålet, vil bilens posisjon også spores aktivt.
Kan jeg ha én konto og laste ned Remote-appen til to mobiler?
Ja. Det er mulig å laste ned appen på flere mobiler. Men brukernavn og passord på InControl Remote-kontoen vil være det samme for begge enhetene.
Hvor får jeg tak i appen for min Apple Watch?
Når du har lastet ned Land Rover InControl Remote-appen til iPhone, følger du Apples anvisninger om hvordan du laster ned apper til Apple Watch på https://support.apple.com/HT204784
Hvorfor finner jeg ikke Kjøring-funksjonen i min Land Rover InControl Remote Apple Watch-app?
Kjøring-funksjonen er kun tilgjengelig i Remote-appen på iPhone eller via nettstedet My Land Rover InControl.
Hvorfor kan jeg ikke låse eller låse opp bilen / bruke lyd- og lyssignaler / bruke fjernstyrt klimakontroll fra appen?
Kun biler utstyrt med Remote Premium-funksjonen tilbyr denne funksjonen.
On models with an electric sunroof will the Remote Lock feature close the sunroof?
No, the Remote Lock feature will not close the sunroof.
Hvordan fungerer Remote Climate-funksjonen?
Remote Premium-appen gir deg muligheten til å forhåndsklimatisere bilen enten via start-funksjonen eller via varmeapparat-funksjonen, avhengig av bilens spesifikasjoner og markeder. Hvis bilen har automatgir, vil motoren brukes til å stille inn ønsket kupétemperatur i bilen. Du kan velge en måltemperatur og kan deretter fjernstarte motoren ved å trykke på start-knappen og angi InControl PIN-på Remote Climate-skjermbildet i Remote Premium-appen. Husk at enkelte land forbyr eller begrenser bruken av fjernstyrt motorstart. Du må selv finne ut om dette er lov i ditt land samt oppfylle alle lover og regler i alle andre land du måtte besøke med hensyn til bruk av fjernstyrt motorstart. Les våre InControl vilkår&og personvernerklæring under vanlige spørsmål om Connect. Hvis du har en bil med manuell girkasse, og bilen er utstyrt med Park Heat, vil bilen bruke varmeapparatet til å oppnå ønsket kupétemperatur. Du kan forhåndsklimatisere bilen ved å trykke på Start-knappen og angi InControl PIN-koden på Remote Climate-skjermbildet i Remote Premium-appen. Bilen vil deretter automatisk bestemme om kupeen skal varmes opp eller kjøles ned avhengig av nåværende temperatur. Remote Climate vil kun bruke varmeapparatet hvis bilen er utstyrt med Park Heat. Dette må kjøpes separat. For å spare batteristrøm vil enkelte Remote Premium-funksjoner deaktiveres hvis bilen ikke kjøres i løpet av 4 dager (f.eks. hvis du reiser på ferie). Funksjonene i Remote Premium-appen aktiveres automatisk igjen neste gang bilen kjøres. Wake Up-funksjonen lar deg planlegge en vekking av disse funksjonene i bilen din. Remote Premium kan aktiveres på en egendefinert dato via Vehicle Wake Up-skjermbildet i Remote Premium-appen. Alle Remote Premium-funksjonene vil fungere fra denne egendefinerte datoen.
Hvorfor er noen / alle Remote Premium-funksjonsknappene nedtonet på min versjon av Remote Premium-appen?
Enkelte Remote Premium-funksjoner kan være deaktivert i Remote-appen når disse funksjonene er forbudt å bruke. Når du forsøker å bruke en deaktivert Remote premium-funksjon, vil du motta en feilmelding som forklarer hvorfor knappen er deaktivert, for eksempel:
Hvorfor mottar jeg en feilmelding når jeg ber om en handling i Remote Climate?
For å kunne utføre en handling i Remote Climate må betingelsene nedenfor oppfylles. Hvis ikke vil det vises en feilmelding, for eksempel:
Hvorfor mottar jeg en feilmelding når jeg ber om en handling i Remote-appen?
Handlingene i Remote-appen vil kun være tilgjengelig hvis en rekke forhåndsbetingelser er oppfylt. Bilen vil kontrollere disse forhåndsbetingelsene før fjernstyrte handlinger kan gjennomføres. Hvis noen av disse forhåndsbetingelsene ikke oppfylles, vil det vises en feilmelding i Remote-appen som informerer deg om den spesifikke feilen.
Hvorfor viser klimafunksjonen en annen temperatur enn den jeg stilte inn med Remote-appen?
Når du starter bilen etter bruk av Remote Climate-funksjonen i Remote-appen, vil klimainnstillingene gå tilbake til temperaturen som ble stilt inn under forrige bilsyklus, slik at temperaturen på skjermen ikke synkroniseres med appverdien.
What activities can Guardian Mode detect?
The following activities will be detected by Guardian Mode and will trigger an alert:
Vil en Guardian Alert utløses med en originalnøkkel?
Ja. Guardian Mode har som mål å optimalisere sikkerhetsnivået når kundene forlater bilene sine i en periode og føler seg usikre. Du bør deaktivere Guardian Mode når du returnerer til bilen.
Kan jeg bruke andre funksjoner på Remote-appen mens Guardian Mode er aktivert?
Nei. Deaktiver Guardian Mode hvis du ønsker å bruke andre funksjoner i InControl Remote-appen.
Kvalifiserer bilen min for Guardian Mode?
Du kan bruke Guardian Mode så lenge du abonnerer på Secure Tracker eller Secure Tracker Pro, og har den nyeste InControl Remote-appen.
Hvordan konfigurerer jeg Guardian Mode?
Last ned den nyeste InControl Remote-appen fra App Store eller Google Play. Fra startsiden velger du sikkerhetsknappen for å gå til «SIKKERHET»-skjermbildet, der du kan bruke vippebryteren til å velge Guardian Mode. Deretter kan du velge hvor lenge du vil at Guardian Mode skal være aktivert. Eventuelle varsler i denne tidsperioden sendes som appvarsel til mobilen din.
Will Wi-Fi Hotspot provide a continuous Wi-Fi connection whilst on the move?
Wi-Fi Hotspot operates through a mobile phone network. It will deliver a better data connection than a smartphone in the vehicle, but will not operate in areas where no mobile phone network exists.
Kan jeg bestille Wi-Fi Hotspot separat eller er det relatert til annet utstyr?
For tiden er Wi-Fi Hotspot koblet til Connect / Connect Pro. Wi-Fi Hotspot kan bare spesifiseres på biler utstyrt Connect / Connect Pro.
På hvilke typer nettverk fungerer Wi-Fi Hotspot?
Wi-Fi Hotspot fungerer med 3G/LTE-nettverk.
Hva er forskjellen mellom Hotspot og WiFi i «Tilkoblingsinnstillinger»-menyen?
Med Hotspot kan du koble opptil åtte enheter, inkludert mobiler og nettbrett, til bilens internettilkobling.
WiFi lar deg koble til et WiFi-nettverk, for eksempel ditt hjemmenettverk. I tillegg kan du koble til en annen mobil og dele internettilkoblingen.
Hva er fordelene med internettilkobling til bilen i forhold til internettilkobling på mobilen?
Styrken på mobilsignalet og internettilkoblingen kan reduseres betraktelig som følge av bilens struktur ettersom metall forringer overføringen av radiobølger.
Når SIM-kortet er satt inn i bilens grensesnittpanel, vil det kobles til et mobilnettverk via en betraktelig større og dedikert antenne på bilen. Dette bidrar til betraktelig bedre internettilkobling med nettverket.
Hvorfor forsinkes systemets internettilkobling når bilen startes?
Når du låser opp bilen, starter Touch Pro prosessen med å koble seg til mobilnettverket. Dette kan ta opptil 2 minutter, noe som tilsvarer tiden det tar fra mobilen din slås på frem til den kobles til nettverket. Når systemet er tilkoblet, vil det vises et 3G-ikon øverst på berøringsskjermen. Touch Pro laster deretter ned trafikkinformasjon (hvis aktivert) og synkroniserer alle steder og destinasjoner du har lagret i Route Planner-appen eller på nettstedet. Alle tilkoblede funksjoner er nå tilgjengelig.
Hvilke funksjoner krever internettilkobling?
Følgende funksjoner krever en aktiv internettilkobling:
Hvorfor er enkelte tilkoblede funksjoner utilgjengelig selv om 3G-ikonet vises øverst på berøringsskjermen?
Noen ganger kan overbelastede nettverk eller svak signalstyrke føre til utilstrekkelig tilkobling. Dette kan føre til midlertidig tap av data.
Do I need a SIM card to connect my vehicle to the Internet?
Yes, a Micro SIM card with mobile data enabled is required to power the Connect Pro package. Insert your SIM card into the interface panel in the centre console storage compartment, og make sure you’ve enabled Mobile Data in the connectivity settings menu.
Go to the settings icon in any screen > Alle innstillinger > Funksjoner > Tilkobling > Mobile data on
You can also share your smartphone’s data connection by enabling the phone’s Internet Sharing, Personal Hotspot or Tethering feature. Please check with your mobile network provider to verify this feature is supported by your current phone tariff.
Hvilken type SIM-kort trenger jeg?
Du trenger et SIM-kort kun for mobildata. Noen ganger kalles de også SIM-kort kun for internett eller SIM-kort for mobilt bredbånd. Dette SIM-kortet er en annen type SIM-kort enn det du har i mobilen din. For Touch 17MY skal SIM-kortet være et 2FF standard SIM-kort, mens du trenger et 3FF mikro SIM-kort for Touch Pro og Touch 18MY.
Må SIM-kortet ha et abonnement?
Ja, SIM-kortet må ha et abonnement slik at Wi-Fi Hotspot kan fungere. SIM-kort for ringeminutter (som brukes i enkelte mobiler) kan ikke levere data.
Har Land Rover en foretrukket mobiloperatør?
Land Rover har for øyeblikket ingen foretrukket mobiloperatør. Du kan kjøpe et data-SIM-kort kun for data fra en rekke mobiloperatører. Data-SIM-kort og abonnement er tilgjengelig fra alle store mobiloperatører.
Kan jeg bruke data fra mitt nåværende mobilabonnement?
Dette avhenger av mobiloperatøren og type abonnement. Enkelte operatører tilbyr «deling av abonnementer» der du kan få et ekstra SIM-kort for Wi-Fi Hotspot, og bruke dette som en del av abonnementet. Dette betyr at Wi-Fi Hotspot og mobilen bruke data fra delt abonnement slik at du bare vil motta én faktura.
EE tilbyr for eksempel deling av abonnement som angitt nedenfor:
EE: http://shop.ee.co.uk/sharer-details/samsung_galaxy_ace_3_black_and_sim
Hvor mye data skal jeg budsjettere med per måned?
Dette vil variere avhengig av funksjonene du bruker, hvor ofte de brukes og lengden på kjøreturene. Som veiledning, vil 100–500 MB data per måned anses som vanlig forbruk i regionen.
Disse funksjonene bruker mest data:
1. Wi-Fi Hotspot
2. Satellittbilder
3. Gatevisning*
4. Trafikkinformasjon i sanntid
5. Live Apps*
Alle andre funksjoner bruker mindre data eller omtrent det samme. Du finner flere eksempler nedenfor:
DATABRUK
Per minutt eller per funksjon per time
Musikkstrømming 500 KB/minutt 30 MB/time
1 innlegg på sosiale medier med bilde 500 KB
Videostrømming (standard oppløsning) 4 MB/minutt 240 MB
Videostrømming (HD-oppløsning) 15 MB/minutt 900 MB
1 e-post (uten vedlegg) 35 KB
1 e-post med vedlegg 300 KB
1 times surfing på internett 15 MB
MB = Megabyte
KB = kilobyte
*der det støttes
Kan jeg overvåke eller begrense databruken?
Ja, du kan begrense databruken etter et spesifikt antall MB per måned, overvåke datamengden som brukes og deaktivere roaming. Gå til «Innstillinger» > Alle innstillinger > Funksjoner > Tilkobling > Mobilinnstillinger
Finnes det innstillinger der jeg kan bruke roaming når jeg kjører i utlandet?
Ja, gå til Innstillinger > Alle innstillinger > Funksjoner > Tilkobling > Mobilinnstillinger
Du kan også aktivere spesifikke roaming-funksjoner i Navigasjonsinnstillinger-menyen.
Hvordan installerer jeg et SIM-kort som ikke er Ubigi i bilen?
1. Sett inn SIM-kortet – Du setter SIM-kortet inn i sporet «SIM» eller «MICRO SIM» i midtkonsollen, avhengig av SIM-kortet ditt. Kontroller at SIM-kortet er satt helt inn med gullkontaktene vendt oppover.
2. Slå på mobildata – Når det er installert, går du til innstillingsikonet i et hvilket som helst skjermbilde > All settings > Features > Connectivity > Mobildata PÅ.
3. Opprett tilkobling – berøringsskjermen vil nå vise et 4G- eller WiFi-ikon. Vær oppmerksom på at det kan ta opptil to minutter før skjermen viser «Leser SIM» under «Mobildata».
Why doesn’t the vehicle remember my Bluetooth phone and pair with it automatically?
This is most likely due to the auto connect function for that device being disabled in your Bluetooth settings.
Hvor mange Bluetooth-enheter kan tilkobles eller parkobles?
Opptil 10 Bluetooth-enheter kan parkobles. En mobil og en mediespiller kan være tilkoblet samtidig. Men hvis mobilen din er koblet til som en mobil og en mediespiller, kan du ikke bruke en annen enhet samtidig. Den første enheten parkoblet med Touch Pro, vil være den primære enheten, med mindre du endrer innstillingene. Gå til «Innstillinger» > Alle innstillinger > Funksjoner > Bluetooth > Parkoblede enheter > og klikke på enheten du vil endre.
Can my downloaded contacts or photos be viewed by anyone with access to the vehicle?
No, your synced contacts will only be visible when your phone is connected to the vehicle.
Hvordan søker jeg etter kontakter i mobilens kontaktliste?
Velg «Kontakter» fra hovedskjermen. Trykk på søkeboksen øverst på kontaktskjermen for tilgang til tastaturet og søk etter ønsket kontakt. Resultatlisten oppdateres automatisk mens du skriver. Klikk på «X treff»-boksen for å vise alternativene. For å vise flest mulige kontakter samtidig, vil søkeboksen bla med listen for å vise 5 i stedet for 4 elementer.
Alternativt trykker du på «Stemmegjenkjenning»-knappen på rattet og bruker talekommando for å slå et telefonnummer. For eksempel:
«Ring Ole Hansen»
«Ring Ole Hansen mobil»
«Ring 01234987654»
Hvorfor er telefonikonet fortsatt synlig på mobilskjermen?
Hvis du har parkoblet flere mobiler til Touch Pro, kan du trykke på dette ikonet for å bytte til en annen enhet for å ringe/motta anrop.
Will I be able to renew my subscription?
Yes, please go to our subscription page for more information or contact your Retailer.
Hvor lenge kan InControl-abonnementer fornyes?
InControl-abonnementer kan bare fornyes for en periode på 12 måneder. Hvis du fornyer abonnementet når det utløper, starter den nye abonnementsperioden på fornyelsesdatoen. Hvis du fornyer før det nåværende abonnementet utløper, vil det nye abonnementet starte når det nåværende abonnementet utløper uten avbrudd i tjenesten.
Hvordan finner jeg ut når mitt nåværende abonnement utløper?
Gå til «Innstillinger» > Alle innstillinger > Navigasjonsinnstillinger > Lisens for tilkoblede tjenester. Utløpsdatoen og alle tilgjengelige funksjoner vises her. Disse vil variere avhengig av hvor du kjøpte bilen.
Hvilke funksjoner krever et gyldig abonnement?
Må jeg gjøre noe annet enn å fornye abonnementet på nettet, slik at jeg fortsatt har tilgang til tjenestene?
Hvis det nåværende abonnementet fortsatt er aktivt, er det ikke nødvendig med flere tiltak. Hvis abonnementet ditt er utløpt, må du sørge for at bilen er i et område med god mobildekning når du fornyer for å kunne motta tjenesteoppdateringer. Det kan ta litt tid å behandle tjenesteoppdateringer, avhengig av mobildekningen. Du mottar en e-postbekreftelse om at tjenestene er aktivert.
Er det mulig å fornye abonnementet via mobilen?
Nei, dette må gjøres via den personlige lenken som sendes til deg via e-post.
Kan jeg bytte ut min eksisterende tjeneste med et annet produkt?
Dessverre er alle produktvalg på dette tidspunktet endelige, og de aktive abonnementene i bilen kan ikke oppgraderes.
Jeg er i ferd med å bytte bil. Kan jeg overføre abonnementer til den nye bilen?
InControl-abonnementer er tilknyttet hver enkelt bil og vil forbli tilknyttet denne bilen uavhengig av den tilknyttede kundekontoen.
Hva skjer når jeg selger bilen med InControl-tjenester?
Når du selger, bytter inn eller overfører eierskapet til bilen privat, må du slette bilen fra InControl-kontoen din. For å gjøre dette logger du på nettstedet My Land Rover InControl og velger «Bilinnstillinger» på dashbord-siden, og deretter på «Slett bil» i samsvar med InControl-vilkårene.
InControl-tjenestene vil overføres til den nye bileieren i gjenværende abonnementsperiode gitt at den nye eieren oppretter en ny InControl-konto.
Jeg har nettopp solgt bilen min. Vil abonnementet jeg har betalt for bli refundert?
Nei, InControl-abonnementet er tilknyttet bilen. Refusjoner gis inntil 14 dager fra kjøpsdato.
Hva skjer hvis jeg ikke fornyer?
Hvis du ikke fornyer ett eller flere av InControl-abonnementene dine, vil de relevante tilknyttede tjenestene deaktiveres på utløpsdatoen. Du vil fortsatt kunne benytte deg av disse tjenestene til abonnementet utløper.
Jeg har flyttet til et annet land siden forrige abonnement startet. Kan jeg fortsatt fornye det?
Du kan fortsatt fornye abonnementet på nettet hvis du har flyttet til et av de fem landene der prosessen for fornyelse på nettet er tilgjengelig (Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania). Hvis du har flyttet til et annet land som ikke står på denne listen, kan du kontakte kundesenteret vårt.
Hvor lenge varer abonnementet mitt?
Det første abonnementet matcher vanligvis bilens garantiperiode, men dette kan variere avhengig av marked. Ta kontakt med din forhandler for mer informasjon.
Kan jeg koble flere biler til min InControl-konto?
Ja, du kan koble flere biler til din InControl-konto. Du kan legge flere biler til kontoen din på https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale, Klikk på fanen «Legg til bil» øverst på dashbord-siden og følg anvisningene for å legge en ny bil til din eksisterende InControl-konto.
Hva skjer hvis jeg mister eller blir frastjålet mobilen?
Land Rover anbefaler at kundene sikrer enhetene sine på en forsvarlig måte. Hvis du mister eller blir frastjålet mobilen din, kan du logge deg på InControl-kontoen via nettstedet My Land Rover InControl og endre passordet og PIN-koden.
Hvilke nettlesere og & operativsystemer støttes i de ulike tilgjengelige appene og nettstedene?
InControl-app: Android 4.2 eller nyere, Apple iPhone 5 eller nyere. Route Planner-app: Android 4.3 eller nyere, Apple iPhone 4s eller nyere med iOS 8.0 eller nyere. Route Planner-nettsted: Internet Explorer 9, 10, 11, Firefox 36, 37, Chrome 37, 38, Safari 7.1, 8. Operativsystemer som støttes av Route Planner-nettstedet: Windows 7, 8, 10, Mac OSX Mavericks eller nyere.
Påløper det ekstrakostnader ved bruk av InControl-tjenestene?
Som abonnent blir du bare belastet for databruk og anrop fra InControl Remote-appen i samsvar med mobilabonnementet ditt.
Hvorfor må jeg logge på InControl-kontoen min for å fornye?
Vi krever at du logger på InControl-kontoen din for å bekrefte opplysningene og informasjonen om bilen din. Land Rover vil aldri be deg om å betale for InControl-tjenestene før du bekrefter InControl-kontoen din.
Hvor finner jeg innloggingsinformasjonen min?
Innloggingsinformasjonen er e-postadressen og passordet du bruker til nettstedet My Land Rover InControl og InControl Remote-appen. Hvis du ikke husker disse, kan du bruke lenken for Glemt passordet på innloggingssiden som tar deg til nettstedet My Land Rover InControl for å tilbakestille passordet. Deretter kan du logge inn her for å fortsette fornyelsen av abonnementet. For tilgang til InControl Remote-appen og nettstedet My Land Rover InControl etter at du har tilbakestilt passordet, må du logge inn igjen med den nye innloggingsinformasjonen din.
Jeg husker ikke passordet mitt. Hvordan får jeg tak i det?
Innloggingsinformasjonen er den samme som brukernavnet og passordet ditt på nettstedet My Land Rover InControl . Gå til nettstedet My Land Rover InControl og tilbakestill passordet ditt for å gjenopprette innloggingsinformasjonen din. Deretter kan du logge inn her for å fortsette fornyelsen av abonnementet. For tilgang til InControl Remote-appen og nettstedet My Land Rover InControl etter at du har tilbakestilt passordet, må du logge inn igjen med den nye innloggingsinformasjonen din.
How do I know if I have InControl Remote on my used vehicle?
You can learn more about what InControl services are available on your vehicle by visiting the InControl Website.
Hva er InControl Remote / Protect?
Land Rover InControl Remote og Protect inkluderer tilgang til InControl Remote-appen, slik at du kan koble til bilen din uansett hvor du er.
Hva er fordelene med InControl Remote / Protect?
SOS-ringeknapp: I en ulykke der kollisjonsputene utløses, vil SOS-ringeknappen automatisk sende viktig informasjon til nødetatene, i tillegg til å koble til et anrop mellom deg og nødoperatøren, noe som minimerer eventuelle forsinkelser i nødsituasjoner. Operatøren vil deretter sende de aktuelle nødetatene til din nøyaktige posisjon. Du kan også utløse nødanropet ved å trykke på SOS-ringeknappen i takkonsollen. Remote-app: Du kan opprettholde kontakten med din Land Rover via InControl Remote-appen. Finn bilen din på en overfylt parkeringsplass via kartet og last ned kjøreturene dine for forretningsrelaterte utgifter og refusjoner. Du kan også sjekke drivstoff- /ladenivået før kjøreturen og laste ned kjøreturene dine for en oversikt over bilgodtgjørelse.
Hva skjer hvis jeg ikke fornyer InControl Remote / Protect
Hvis du ikke fornyer InControl Remote eller InControl Protect, vil de tilknyttede tjenestene deaktiveres på utløpsdatoen.
Vil SOS-ringeknappen forbli aktiv?
Hvis du ikke fornyer SOS-tjenesten som en del av InControl Protect- eller Remote-abonnementet, vil en begrenset nødanropstjeneste forblir aktiv [i 10 år fra starten av garantiperioden]. Men Land Rovers nødtjenesteleverandører og / eller Land Rover har kanskje ikke lenger tilgang til dine personopplysninger (navn, adresse, mobilnummer), og kan derfor bare kontakte eller lokalisere deg via bilen under nødanropet. Denne informasjonen vil være tilgjengelig for nødtjenesteleverandører forutsatt at bilen er koblet til InControl-kontoen din.
Hvis du ønsker at informasjonen din ikke skal brukes til dette formålet, kan du besøke nettstedet My Land Rover InControl for å slette den aktuelle bilen fra InControl-kontoen din.
1. Logg på InControl-kontoen din med brukernavn og passord
2. Velg «Bilinnstillinger» på startsiden
3. Velg alternativet «Slett bil»
4. Angi PIN-koden når du blir bedt om det
5. Du vil motta en e-postbekreftelse om at bilen er slettet fra InControl-kontoen din.
Hva er InControl Secure?
Hvis bilen din forflyttes ulovlig, vil sporingssenteret umiddelbart varsle deg og politiet for å finne bilens nøyaktige posisjon. Dette kan utløses automatisk eller ved å ta direkte kontakt med sporingssenteret. Montering av et sporingssystem gir fordeler hos enkelte forsikringsselskaper. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for mer informasjon.
Hva er fordelene med InControl Secure?
Hvis bilen din forflyttes ulovlig, vil sporingssenteret umiddelbart varsle deg og politiet for å finne bilens nøyaktige posisjon. Dette kan utløses automatisk eller ved å ta direkte kontakt med sporingssenteret.
Montering av et sporingssystem gir fordeler hos enkelte forsikringsselskaper. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for mer informasjon.
Hva skjer hvis jeg ikke fornyer InControl Secure?
Hvis du ikke fornyer InControl Secure, mister du tilgangen til sporingsfunksjonen for bilen din. Dette kan ofte påvirke forsikringspremiene og muligheten til å forsikre bilen din. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for mer informasjon om fordelene med et sporingssystem på bilen din.
Er bilen min kvalifisert for InControl Remote og Secure?
For øyeblikket tilbyr vi kun fornyelser for biler som ble utstyrt med InControl Remote og Secure på kjøpstidspunktet. Hvis bilen din ikke er utstyrt med InControl Remote eller InControl Secure, kan disse ikke legges til på nåværende tidspunkt.
Hvorfor har jeg InControl Remote and Secure?
InControl Remote og InControl Secure er funksjoner som ble tilbudt for bilen din på salgsstedet. Biler mottar i første omgang abonnementer i garantiperioden (vanligvis 3 år).
Forsikringsselskapet mitt har bedt om et sporingssertifikat. Hvordan får jeg det?
Logg på InControl-kontoen din via en bærbar eller stasjonær PC, klikk på bilinnstillinger og deretter på Vis sertifikat.
What are Pro Services and do I need them?
InControl Pro Services adds a suite of connectivity features to your infotainment system including Connected Navigation services, Live and an in-car Wi-Fi hotspot. Connectivity for these is provided by a SIM card which is inserted in the SIM card slot in your vehicle. Please see your vehicle handbook for more information.
Hvor mye vil det koste å fornye mine Pro Services (lisens)?
Kostnaden for å fornye lisensen for 1 år er £ 89 og £ 129 for 3 år.
Hvordan kan jeg oppdatere Pro Services (lisens)?
Gå til https://www.landrover.here.com/ Logg inn med brukernavn og passord for navigasjonskontoen og velg ønsket utvidelse. Vær oppmerksom på at dette bare kan gjøres når lisensen er utløpt.
How do I create an InControl account and activate the InControl Services?
If your retailer has not already done so, go to https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale and follow the steps to create your InControl account and activate the InControl Services.
Hvordan kjøper jeg InControl?
InControl-produktene velges når du bestiller bilen din ettersom maskinvaren bare kan fabrikkmonteres.
Jeg har kjøpt en bruktbil. Hvordan oppretter jeg en InControl-konto og aktiverer InControl-tjenestene?
Undersøk først om bilen din er kompatibel med InControl-tjenestene. Takkonsollen i bilen din skal være utstyrt med en SOS-ringeknapp (SOS-ikon) og Land Rover Optimised Assistance-knapp (fastnøkkel-ikon). Hvis SOS-ringeknappen lyser og Land Rover Optimised Assistance-knappen er slukket, gå til https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale og følg trinnene for å opprette en InControl-konto og aktivere InControl-tjenestene. Hvis du kjøper bilen fra en forhandler vil de være behjelpelige med å opprette en konto for deg. Hvis Land Rover Optimised Assistance-knappen lyser, må du ta kontakt med forhandleren din for hjelp, ettersom du ikke kan koble bilen til InControl-kontoen din.
Hvordan finner jeg ut om InControl-tjenestene er aktivert?
Når du har opprettet en InControl-konto, aktiveres InControl-tjenestene og du vil motta en e-postbekreftelse på e-postadressen du oppga ved registrering. Neste gang du starter motoren, vil både SOS-ringeknappen og Land Rover Optimised Assistance-knappen i takkonsollen lyse.
Kan jeg oppgradere InControl-pakken eller kjøpe InControl for min nåværende bil?
For tiden er det bare mulig hvis du har InControl i bilen, hvis dette ble valgt da du bestilte bilen. Ettersom maskinvaren er fabrikkmontert, kan ikke dette ettermonteres på et senere tidspunkt. Andre funksjoner er for tiden under vurdering.
Hva om bilen min opprinnelig ble produsert for et annet marked enn fakturaadressen min?
Hvis bilen din ble produsert for et marked som ikke samsvarer med fakturaadressen din, kan tjenestene som er tilgjengelige for bilen din fungere annerledes enn beskrevet i vilkårene for InControl-pakken & , eller er kanskje ikke tilgjengelig. Personvernpraksisen kan også avvike fra vilkårene og personvernerklæringen for InControl-pakken & . Ta kontakt med vårt kundesenter hvis du har spørsmål.
Når starter abonnementet mitt?
Det oppdaterte abonnementet starter på utløpsdatoen for ditt nåværende abonnement. Tjenesten blir ikke avbrutt. Hvis du fornyer abonnementet når det utløper, starter den nye abonnementsperioden på kjøpsdatoen. I dette tilfellet anbefaler vi at du oppholder deg i et område med god mobildekning, slik at tjenestene kan fjernoppdateres.
Når blir betalingen mottatt?
Betalingen mottas umiddelbart etter at du har betalt.
Hvilke betalingsmetoder har dere?
Vi har følgende betalingsmetoder:
– Kreditt-/debetkort
– PayPal
Tilbyr dere refusjon?
Du kan be om refusjon innen 14 dager etter at abonnementet er bekreftet av oss. Ta kontakt med vårt kundesenter [email protected]. Hvis forespørselen din godkjennes, vil vi tilbakebetale beløpet til den opprinnelige betalingsmetoden og varsle deg via e-post. Det kan ta 5–10 virkedager før beløpet blir kreditert bankkontoen din.
Deaktivering av tjenester – Hvis du ikke fornyer ett eller flere av InControl-abonnementene dine, vil de relevante tilknyttede tjenestene deaktiveres på utløpsdatoen. Du vil fortsatt kunne benytte deg av disse tjenestene til abonnementet utløper.
Jeg har betalt to ganger for abonnementet ved en feiltakelse. Vil jeg få beløpet tilbakebetalt?
Du må kontakte Land Rover kundeservice og oppgi ordrenumre for betalingene dine.
Jeg prøver å fornye abonnementet etter at dere sendte meg en e-post, men har glemt passordet. Jeg har klikket på Glemt passordet, men jeg mottar bare meldingen «Token utløpt». Hva skal jeg gjøre?
Gå til incontrol.landrover.com og klikk på Glemt passordet for å generere en ny e-post. Deretter kan du opprette et nytt passord.
Jeg har prøvd å fornye InControl Remote / Protect-abonnementet, men mottar en feilmelding. Hva gjør jeg nå?
Ta kontakt med Land Rover kundeservice på [email protected] og ta skjermbilder av eventuelle feilmeldinger du mottar, slik at saken kan undersøkes.
How can I terminate my InControl Services?
To terminate your InControl services please go to My Land Rover InControl website, click on “Vehicle Settings” on the vehicle dashboard page and on “Remove Vehicle”.
Please note that your account will remain active even if no vehicle is connected to it. You can also delete your account, if you have no other vehicle linked to it and/or no longer wish to keep it. To do so click on “My Account” tab, select the “Remove Account” section and click on the “Remove Account” button.
Hvordan sletter jeg personopplysningene mine hvis jeg bestemmer meg for å selge bilen?
Du må først logge deg av alle kontoer som er tilknyttet bilen din. Deretter sletter du alle profiler og tømmer søkehistorikken. Du finner alternative metoder under Navigasjonsinnstillinger og Live-innstillinger.
Hva skjer når jeg selger bilen med InControl-tjenester?
Når du selger, bytter inn eller overfører eierskapet til bilen privat, må du slette bilen fra InControl-kontoen din. For å gjøre dette, logger du deg inn på nettstedet My Land Rover InControl og klikker på «Bilinnstillinger» på dashbord-siden og deretter på «Slett bil» i samsvar med InControl-vilkårene.
InControl-tjenestene vil overføres til den nye bileieren i gjenværende abonnementsperiode gitt at den nye eieren oppretter en ny InControl-konto.
How do I update my email address, contact details and preferences?
To update your details go to www.landroverincontrol.com/owner and log in to your account then select "My Account", or go to Settings/ My Account in the InControl Remote Smartphone App where you can update your contact details, change your password or reset your PIN.
Hva skjer med informasjonen min, hvem har tilgang til den og har jeg tilgang til den?
Alle data lagres i samsvar med personvernlovgivningen i landet der bilen ble kjøpt. Les personvernerklæringen for Land Rover InControl for mer informasjon.
Hva skjer hvis jeg glemmer passordet for InControl Remote-appen?
Velg «Glemt passordet» på innloggingsskjermen i InControl Remote-appen eller på nettstedet My Land Rover InControl og følg anvisningene.
What software can be updated in my vehicle?
Both your car’s InControl Touch Pro and the vehicle connectivity systems can receive software updates. In our electric cars, software updates are also available for the battery energy control system.
Hvor ofte vil jeg motta programvareoppdateringer?
Programvareoppdateringer sendes til Land Rover-bilene ved behov, eller hvis det oppstår problemer med den eksisterende programvaren.
Må jeg ha en InControl-konto for å motta programvareoppdateringer?
Nei, du trenger ikke en InControl-konto for programvareoppdateringer.
Er bilen min kvalifisert for programvareoppdatering av infotainmentsystemet?
For å motta trådløs programvareoppdatering av InControl Touch Pro må den eksisterende programvareversjonen i bilen være 18B eller over. Du kan undersøke programvareversjonen til InControl Touch Pro-systemet ditt via berøringsskjermen ved å gå til «Innstillinger» > > «Alle innstillinger» > «Programvareoppdatering». InControl Touch Pro-versjonen vises som en rekke tegn: f.eks. «S18B_18.25.3-174880».
How do I connect my vehicle to receive Infotainment updates?
The InControl Touch Pro system can be connected either through a Wi-Fi connection or through the SIM card inserted into your vehicle. You can also use a hotspot connection through your mobile device but this may result in additional data charges.
Hvordan kobler jeg til bilen for å motta oppdateringer av telematikk / batteri?
Når du aktiverer programvareoppdateringer under Innstillinger, blir bilens tilkoblings-/batteristyringssystem automatisk tilkoblet. Oppdateringer av bilens tilkoblingssystem er kun tilgjengelig i telematikkaktiverte land.
Påløper det datakostnader i forbindelse med en programvareoppdatering?
Datakostnader kan påløpe hvis du kobler til via et SIM-kort i bilen din. I enkelte land mottar du et SIM-kort når du kjøper bilen din. Datakostnader påløper ikke for programvareoppdateringer hvis du bruker dette kortet.
How do I know if an update is available?
When an update is available, you will receive a pop-up notification on your Touchscreen. You can also manually check for available updates by going to ‘Settings’ > «Alle innstillinger» > «Programvareoppdatering» > ‘Check for update’.
Hva må jeg gjøre før jeg installerer en oppdatering?
Før du installerer oppdateringen, må du:
Hvordan oppdaterer jeg infotainmentsystemet?
Et forgrunnsvindu vises på berøringsskjermen når en oppdatering er tilgjengelig for nedlasting / installasjon. Nedlastings- og installasjonsprosessen starter når du godtar oppdateringen. Oppdateringen vil ikke avbryte kjøreopplevelsen, og du kan bruke bilen som vanlig. Et forgrunnsvindu vises på berøringsskjermen når installasjonen er gjennomført.
Hvordan oppdaterer jeg telematikk- eller batteristyringsmodulen?
Et forgrunnsvindu vises på berøringsskjermen når en oppdatering er tilgjengelig for nedlasting, og et nytt forgrunnsvindu vises når oppdateringen er klar til installasjon. Du kan ikke stanse installasjonen når den har startet. Installasjonen kan ta opptil 30 minutter. Du har tilgang til bilen under installasjon, men den kan ikke kjøres før oppdateringen er gjennomført.
Jeg har godtatt nedlastingen. Kan jeg fortsatt bruke bilen?
Ja, du kan fortsette å bruke bilen mens nedlastingen pågår.
Hvor lang tid tar det å installere programvareoppdateringen?
Installasjonen kan ta opptil 30 minutter. Du kan ikke bruke bilen ved oppdatering av bilens tilkoblings- og batteristyringssystemer. Du kan derimot fortsette å bruke bilen når du installerer en oppdatering av InControl Touch Pro-systemet.
Hvordan vet jeg når programvareinstallasjonen er fullført?
Du mottar et varsel på berøringsskjermen når programvaren er installert.
Må jeg ha internettilkobling ved installasjon?
Ja, du må enten være tilkoblet WiFi eller via mobil for å laste ned og fullføre installasjonen.
Kan jeg stanse installasjonen når den har startet?
Nei, du kan ikke stanse installasjonen når den har startet.
The download has failed, what do I do?
You can use your vehicle as normal. A failed download will not affect your vehicle’s functionality in any way. Please contact the Land Rover Customer Relationship Centre or your local Land Rover Retailer and they will investigate further.
Installasjonen var mislykket, hva skal jeg gjøre?
Hvis du opplever problemer når du starter bilen etter en oppdatering, må du kontakte veihjelp eller din lokale Land Rover-forhandler, og de vil hjelpe deg.
Jeg hoppet over oppdateringen, men nå ønsker jeg å installere den. Hva skal jeg gjøre?
Du har tilgang til oppdateringen via bilens berøringsskjerm ved å gå til «Innstillinger» > «Alle innstillinger» > «Programvareoppdatering» > «Se etter oppdateringer». Hvis det finnes en tilgjengelig oppdatering, vises et forgrunnsvindu på berøringsskjermen der du kan laste ned / installere oppdateringen. Du kan også besøke din lokale Land Rover-forhandler som vil hjelpe deg med oppdateringen.
Kan jeg oppdatere programvaren mens jeg er i utlandet?
Ja. Det kan imidlertid føre til roamingkostnader, avhengig av abonnementet ditt.
Kan jeg forhindre at andre oppdaterer programvaren min?
Ja, du kan legge til en PIN-kode for å låse bilen og beskytte innstillingene for programvareoppdateringer. Du kan gjøre dette ved å gå til «Innstillinger» > «Alle innstillinger» > «Programvareoppdatering», og deretter velge låseikonet.
Hva skjer hvis jeg mister tilkoblingen under nedlasting?
Hvis du mister tilkoblingen under nedlasting, blir nedlastingen stanset til tilkoblingen gjenopprettes.
Hvorfor har jeg ikke fått beskjed om oppdateringen av infotainmentsystemet?
Oppdatering av InControl Touch Pro krever WiFi-tilkobling eller et SIM-kort i bilen. Undersøk om SIM-kortet ditt er installert og fungerer slik det skal. Du kan også besøke din lokale Land Rover-forhandler som vil hjelpe deg med oppdateringen.
Vårt infotainmenteksperter ser frem til å høre fra deg.
Telefon: 0370 5000500
E-post: [email protected]
*Krever kompatibel mobil og nettverkstilkobling
Apple CarPlay™ er et varemerke som tilhører Apple Inc. Underlagt brukervilkår.
Bilen er klargjort for Apple CarPlay. Tjenestene fra Apple CarPlay avhenger av tilgjengelighet i ditt land. Les mer på https://www.apple.com/uk/ios/feature-availability/#apple-carplay.
Android Auto™ er et varemerke som tilhører Google LLC.
Bilen er klargjort for Android Auto. Tjenestene fra Android Auto avhenger av tilgjengelighet i ditt land. Les mer på https://www.android.com/auto/.