Hvis mulig, undersøk området til fots før du kjører videre. «Du skal alltid vite hva som befinner seg bak neste bakketopp.» Husk inngangsvinkelen: Er det hjulet eller fronten som treffer bakken først?
Kjør bakken rett opp i stedet for diagonalt for å unngå at bilen velter. Kjør med høyest mulig gir der bilen «trekker» komfortabelt.
Du må aldri snu din 4x4 i en bratt bakke.
Vær forberedt på at du kan feile. Det kan skje selv den beste. Du skal alltid ha en plan B og huske hvor hindringene befinner seg.
KJØRING I NEDOVERBAKKE
Stopp en billengde før nedstigningen slik at du har tid til foreta korrigeringer. Husk avkjøringsvinkelen: Vil bakenden på bilen treffe bakken? Bruk lavest mulig gir og velg Hill Descent Control (HDC) hvis bilen er utstyrt med dette systemet.
Hvis du bruker HDC, må du forsøke å holde foten unna pedalen og unngå fristelsen til å bremse. Hvis du må bremse, bruker du trykker du pedalen gradvis ned i stedet for å trykke pedalen helt ned umiddelbart. Hvis bilen ikke er utstyrt med HDC, må du bruke lavest mulig gir.
KJØRING I NEDOVERBAKKE
Følg den naturlige fallinjen slik vannet renner ned bakken, og hold hjulene rett. Hvis bilen begynner å skli, må du øke trykket på gasspedalen, matche farten i forhold til bakken og gjenvinne styringen.
Hvis du kjører manuelt, må du aldri rulle eller rygge ned bakken i nøytralt gir eller ved å trykke på clutchpedalen. Du må heller aldri snu din 4x4 i en bratt bakke ettersom den kan skli sidelengs.
SLIK MESTRER DU TERRENGKJØRING
Les våre beste tips om kjøring i utfordrende terreng.
KJØRING PÅ GRUS
La asfalt være asfalt og kjør profesjonelt i terrenget med våre eksperttips om gruskjøring.