Offroad-eksperter fra International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) testet Defender til grensene før den i det hele tatt lansert.
De ville sjekke at den gjenfødte legenden var klar for jobben i å støtte humanitært arbeid i noen av verdens vanskeligste samfunn å nå. IFRC sine flåtespesialister fikk svaret sitt i Dubai.
Fra ørkenens sanddyner til de svingete asfaltveiene, opplevde de Defender sine kjøreegenskaper og komfort mens de kjørte opp det høyeste fjellet i De forente arabiske emirater.
Defender besto alle testene, til glede for Ilir Caushaj fra IFRC. Han sa: "Røde Kors støtter millioner av mennesker i krise hvert år, ved å arbeide i nært alle verdens land. Vi opererer i noen av de stedene i verden som er vanskeligst å nå, og jobber ofte i svært vanskelig terreng, og derfor må våre teams kunne takle alt de måtte møte."
IFRC sine flåteeksperter testet Defender i myk sand langs ørkenens rullende sanddyner, hvor prototypen lekte seg gjennon de bratte bakkene og topper man ikke kunne se over — de viktigste karakteristikkene til offroad-kjøring i regionen.
Med temperaturer på over 40c, var hårnålssvingene på Jebel Jais Highway den neste destinasjonen. Defender demonstrerte sin komfort og smidige kjøreegenskaper på veien og skalerte høyder på over 2.000 m.
Dubai var en passende destinasjon for å fortsette Defender sitt samarbeid med Røde Kors. Forholdet går tilbake til 1954, da en skreddersydd Series Land Rover gikk inn i tjeneste i regionen som et mobilt apotek.